Nye sikkerhetskrav i mars:
EU ønsker «fartssperre» på alle biler
EU-parlamentet stemte denne uken for at nytt livreddende sikkerhetsutstyr, som intelligent fartsholder, automatisk brems for myke trafikanter og beltevarsler for alle seter, skal bli standard i nye biler.
Dette utstyret kan bli like viktig som sikkerhetsbelte når det gjelder å få ned antall drepte i trafikken, mener EU.
Rundt 26.000 mennesker døde i trafikkulykker i EU i fjor. I flere land har tallet økt igjen etter år med nedgang.
Nå vil EU ta grep for å få ny fart i trafikksikkerhets-arbeidet.
Det er ventet at det nye regelverket for sikkerhetsutstyr i biler og varebiler vil bli endelig vedtatt i mars.
«Fartssperre» – eller intelligent fartsholder, som det gjerne kalles – vil hjelpe bilistene å holde fartsgrensen som gjelder på den aktuelle veistrekningen. Kameraer i bilen leser skiltene og sender signal til fartsholderen om å tilpasse bilens fart etter dette.
Dette systemet kan imidlertid overstyres av sjåføren dersom han ønsker det.
Noen bilprodusenter som Ford, Volvo, Honda, Mercedes, Renault og Peugeot/Citroën tilbyr allerede dette på noen biler.
Les også: Unge mister lappen ved mobilbruk i bilen
– Intelligent fartsholder vil betyr et gjennombrudd og vil gjøre at EU er helt i front når det gjelder sikkerhet på veiene, sa EUs transportminister Violeta Bulc da hun presenterte de nye planene i Strasbourg denne uken.
Les også: Irriterende få blinker til venstre i rundkjøring
Flere bilprodusenter tilbyr allerede fotgjengerbrems på sine biler. Dersom du er uoppmerksom og ikke reagerer, bremser den automatisk for en fotgjenger som er i ferd med å krysse veiene.
Nå ønsker EU dette som standard på alle biler. European Traffic Safety Counsil (ETSC) ønsker i tillegg at systemet skal være i stand til å oppdage og bremse for andre myke trafikanter som syklister.
Organisasjonen ønsker også hyppigere bruk av 30 km/t fartsgrenser i tettbygde strøk.
– Dette nye regelverket for sikkerhet er EUs beste håp for å re-starte den positive utviklingen i antall drepte i trafikken. Likevel vil det ta flere år før majoriteten av bilistene kjører en bil med dette utstyret. Derfor er det kritisk nødvendig at EU vedtar den nye sikkerhetsstandarden uten flere forsinkelser, sier Antonio Avenoso, som er sjef for ETSC.