Politiet har aldri tatt flere fart eller rus:
Hvert femte minutt i 2019 ble en råkjører tatt
UP tok rekordmange for fartsovertredelser og ruspåvirket kjøring i 2019. Med over 97.000 fartsovertredelser ble det i snitt tatt 266 sjåfører hver eneste dag, det vil si at det ble tatt en fartsovertreder hvert femte minutt. – Vi har spisset prioriteringene våre, sier UP-sjef Steven Hasseldal.
DETTE ER SAKEN: Foreløpige tall viser at UP i fjor kontrollerte i alt 635.677 førere på norske veier. Det er en økning på 20 prosent fra 2018.
– Fart og rus er to av de viktigste årsakene til de alvorligste trafikkulykkene. Derfor har vi valgt å spisse kontrollene våre inn mot dette, og at vi tar flere er en direkte konsekvens av disse prioriteringene, sier sjef for Utrykningspolitiet (UP) Steven Hasseldal til NTB.
- 97.183 bilister ble tatt for fartsovertredelser, noe som er en økning på 6 prosent.
- 5069 bilister mistet førerkortet – 3 prosent flere enn i 2018.
Samtidig ble 3212 bilister tatt for ruspåvirket kjøring, en økning på 14 prosent.
Les også: Se Motors store bøteguide
Avdekker mørketall
Ifølge Hasseldal betyr ikke det at flere blir tatt i farts- og ruskontroller at det er flere som kjører for fort eller i ruset tilstand.
– Årsaken til at flere blir tatt er at vi avdekker flere mørketall. Undersøkelser viser at fartsnivået generelt er lavere, og at fartsgrensen overholdes oftere enn tidligere. Folk blir rett og slett mer lovlydige, sier Hasseldal.
Han viser til at andelen som overholder fartsgrensen økte med 16 prosentpoeng fra 2006 til 2018. I 2018 overholdt 61,5 prosent av trafikken fartsgrensen.
– Andelen som kjører i ruset tilstand er samtidig ganske stabil, mens det har vært en svak nedgang i bruken av medikamenter hos dem som kjører, sier UP-sjefen.
Les også: Her røyk 781 førerkort i 2018
Nedprioriterer beltekontroller
Hasseldal understreker at økningen i kontroller ikke har sammenheng med noen endring i ressursene til Utrykningspolitiet.
– Vi har de samme ressursene som tidligere, men vi har endret prioriteringene. Tidligere brukte vi mye tid for eksempel på kontroll av bilbelte. Nå ser vi at de fleste bruker det, og da har vi valgt å gå mer over til kontroll av fart og rus, sier han.
(©NTB)