Neida, det er ikke bare i Norge trafikken overvåkes:
Her bøtelegges du for å støye i trafikken
I Paris får du bot for å støye unødvendig i trafikken. Et 40-talls lydradarer er nå utplassert i den franske hovedstaden.
DETTE ER SAKEN: I Paris bøtelegges eierne av støyende kjøretøy automatisk.
I Frankrike risikerer du opptil 900 kroner i bot dersom kjøretøyet ditt støyer mer enn 90 desibel. Men det har til nå forutsatt at politiet tar deg manuelt.
Nå kan du imidlertid få bot automatisk i posten, slik vi nordmenn kjenner det fra automatisk fartsovervåkning.
I Paris er det utplassert et 40-talls lydradarer i et toårig forsøksprosjekt. Radarene ser ut som en manet med sine fire mikrofoner som klarer å oppfatte hvilket kjøretøy lyden kommer fra.
Et kamera fotograferer samtidig skiltene på støyende kjøretøy, og vipps er boten på vei.
Les også: Snart kan du kjøre i 100 med henger
Vekket 11.000 mennesker
– Støy gir helserisiko. Støy øker stressnivået og forårsaker stressproblemer, sier en representant for den ideelle miljøorganisasjonen Bruitparif i Paris til Sveriges Radio.
Miljøorganisasjonen gjorde forleden en test hvor de sendte en motorsykkel gjennom Paris-natten med et lydnivå på 105 desibel.
Motorsykkelen kan ha vekket hele 11.000 mennesker på sin ferd.
Les også: Dette er dekkene som bråker mest
Protesterer
Det er først og fremst eiere som med vilje skrur opp lyden på kjøretøyet som miljømyndighetene vil til livs.
Og entusiastene protesterer ikke uventet.
Ifølge den svenske statskanalen mener motor-entusiastene at lydradarene representerer nok et overgrep fra overvåkningssamfunnet.
Les også: Færre ulykker på stupmørk vei
Sveits og Storbritannia
Frankrike er ikke alene om å kjempe mot støy fra kjøretøy. Også i Sveits og Storbritannia testes nå lydradarer.
Verdens Helseorganisasjon har støy på dagsorden, og her hjemme mener Norsk forening mot støy at halvparten av landets befolkning bor i støyutsatte områder.
Mange plages med støy fra biltrafikken.
Men Statens Vegvesen har ingen planer om å innføre støyradarer i Norge.
– Det er ikke et tema for oss, sier Espen Andersson, leder for kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet til Motor.