KJØREGLAD: Den velkjente hybridteknikken i nye Toyota Corolla fungerer bedre enn noen gang. Foto: Produsenten
KJØREGLAD: Den velkjente hybridteknikken i nye Toyota Corolla fungerer bedre enn noen gang. Foto: Produsenten

Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:

Toyota Corolla – snusfornuften er blitt lekker og kjøreglad

«Aldri mer en kjedelig bil», fastslo Toyota-president Akio Toyoda for et par år siden. Og resultatet ser vi her.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Corolla 1,8 Active Tech (bensin, hybrid, forhjulsdrift, automat)

Pris: 368.200 kroner

PLUSS: Driftssikkerhet, forbruk, design

MINUS: Lav, dekkstøy

ÅRLIGE KOSTNADER:

Renter på lån: 5.035 Forsikring:  7.630 Verdifall per år: 40-50.000 Service/vedlikehold: 5.550 Dekk:  4.050 Forbruk:  11.232 Bompenger: 18.144 Trafikkforsikringsavgift: 2.865 Til sammen:  99.591 Pris per km:  6,64 kr

Den såkalte GA-C-plattformen har gitt designerne mer rom for kreativitet. Og mye har handlet om å gjøre bilen lavere.

Corolla er 2,5 centimeter lavere enn modellen den erstatter, den allerede ganske lave Auris.

Corolla er med andre ord ikke bygget for folk med vonde rygger og stive knær.

Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019

Under skallet er det meste som før: Velkjent hybridteknikk, som i fjerde generasjon fungerer bedre enn noen gang.

Sparsommelig og problemløst – særdeles komfortabelt ved normal kjøring, litt masete ved mer aktiv kjøring.

Nye Corolla har også fått et sterkere motoralternativ på 180 hester.

Toyota her hjemme registrerer at kunder flest velger den mindre og velkjente versjonen med 122 hester – og vi stiller oss bak den vurderingen.

Det skiller rundt 30.000 kroner mellom de to motorene. Har du en absolutt sum å bruke på en Corolla, ville vi valgt utstyr framfor hester – eller spart pengene.

I praktisk daglig bruk utgjør ikke 58 hester så mye. Da er det kanskje vel så interessant med for eksempel skinnseter og panoramatak og en todelt lakkfarge.

Instrumentpanelet er oversiktlig og lettbetjent, og miksen av analoge og digitale knapper er bra, selv om utseende og grafikk på berøringsskjermen ikke er helt topp moderne.

Corollas største minus er generelt for alle Toyota på markedet: Dekkstøyen.