STERKE FØLELSER: Tesla har langt på vei samlet bilverden til en felles satsing på utslippsfrie biler. Men vi kan vel også si at den har delt elbilnasjonen Norge. Det har vært mye lidenskap - og litt hat. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Test: Tesla Model S (elbil)
Den har aldri vært bedre
Det må noen nye elbiler til for å forstå hvor bra Tesla Model S er. Vi tok bestselgeren gjennom en ny test nå som utfordrerne strømmer på. Elpionéren takler den økte konkurransen med glans.
Tesla har langt på vei samlet bilverden til en felles satsing på utslippsfrie biler. Men vi kan vel også si at den har delt elbilnasjonen Norge. Det har vært mye lidenskap - og litt hat.
Det første fra dem som de første årene mest var som fundamentalister å regne. Det siste fra dem som aldri har kjørt en Tesla.
Tesla S 2018
78 poeng
Tesla Model S 100 D. Pris: Kr. 898.920 (eks. levering/reg.). Elmotor 311 kw/417 hk, dreiemoment 660 Nm. Batteri 100 kWt, firehjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 sek.: 4,3 sek. (fabrikkmålt).
Komfort
7/10
Flott på fin vei. Da sluker luftfjæringen det meste, og støynivået er lavt. På dårligere norsk asfalt blir den stivere og mer nervøs – og støynivået fra hjulhusene mindre eksemplarisk. Meget gode forseter. Baksetet er svært lavt og man sitter med spisse knær.
Design
7/10
Den digre skjermen er fortsatt størst og mest moderne, sju år etter lansering. Men både eksteriør og interiør har, med unntak av en liten facelift i 2016, vært uforandret. Trenger nye, friske linjer som matcher nykommerne på markedet.
Kjøreegenskaper
9/10
Det lave tyngdepunktet med batteripakke i gulvet, to elmotorer og firehjulsdrift gir eminente kjøreegenskaper. I tillegg er det enormt med kraft og et brutalt moment. Vekten på over 2,2 tonn kamufleres godt.
Miljø og forbruk
9/10
Kommer lengst av alle utslippsfritt – og har et unikt ladenettverk. Men vekten på over 2,2 tonn gir naturligvis noen minus, både miljø- og forbruksmessig.
Utstyr
8/10
En prisøkning på cirka 20.000 kroner i sommer inkluderte blant annet premiumpakken med rattvarme og flere nyttige vinteregenskaper, til rundt 40.000 kroner. Generelt bra utstyrt, men kan ikke trekke henger som storebror Modell X.
Praktisk
10/10
Bygd som elbil, det gir overlegen bagasjeplass. Nærmere 900 liter bak (som femseter) og 85 liter foran er gigantisk. Kan også leveres som sjuseter. Sensorer og kameraer ivaretar sikt og sikkerhet. Lavt karosseri gir noen praktiske begrensninger.
Pris
8/10
Startpris på 824.142 kroner, og vår godt utstyrte bil ender på i underkant av 900.000. Dyrt, men konkurransedyktig.
Driftskostnader
5/10
Tesla-eiere må tåle mer feil enn andre. Men generelt er de fornøyde med oppfølging og service, selv om ventetid – som også er en kostnad – er en utfordring.
Sikkerhet
9/10
Fem stjerner i Euro NCAP i 2014. Har hatt jevnlige oppdateringer av sikkerhet etter den tid, med blant annet automatisk nødbrems og bedre blindsonevisning. Lysene ikke på nivå med de beste.
Annenhåndsverdi
6/10
Det er blitt et marked av brukte elbiler - og Model S er svært godt representert. Da justeres bruktverdien fra kunstig høy til ganske normal for en dyr bil med høyt prisfall.
Men etter hvert som en Tesla har blitt en naturlig del av bybildet, og stadig oftere bygdebildet, har polene smeltet.
Med mindre myndighetene skrur på avgiftssystemet, er det bare å venne seg til at svært mange nordmenn regner seg fram til at en Tesla er gunstig for bilbudsjettet, tross nybilpriser på tett opptil millionen.
I 2018 var modellene X og S henholdsvis landets fjerde og åttende mest solgte bil.
Nå har vi gått i årevis og ventet på noen utfordrere til pioneren Tesla S.
Jaguar I-PACE har kommet. Audi e-tron er snart på en vei nær deg, og lenge før det, testet her på Motor.no.
Mercedes EQC kommer på ettersommeren. Og fra før av har vi selvsagt storebror Model X, den med måkevingedørene.
Som så ofte før, ser vi at det er noen opplagte fordeler ved å være først på banen. Forutsatt at du tåler en trøkk eller to og ikke regner profitt fra første sekund.
Ingen av nykommerne kan matche Tesla S på rekkevidde. Vår testbil klarer 50 mil uten spesiell planlegging på en fin sommerdag. I strenge kuldeperioder klarer den trolig 30 mil.
Ingen kan matche Tesla S på plass. Nykommerne blir små handlekurver sammenliknet med bilen som er bygd for elektrisitet.
Og ingen kan i øyeblikket matche Tesla på effektiv lading. Nettet av unike superladere utvides stadig og gir Tesla-eiere et stort fortrinn.
På rundt en time har du fulladet, og lenge før den tid har du rundet gunstige 80 prosent.
Faktum er at Tesla S, isolert sett, aldri har framstått som en bedre elbil. Fordi den nå kan sammenliknes med andre. Og den er altså snart sju år gammel.
Så gjenstår det å se hvordan markedet forholder seg til et par andre faktorer. Den kanskje viktigste: Tesla har hatt flere feil enn biler flest, og mange kunder har vært frustrert over ventetiden på deler og utbedringer.
Det er grunn til å forvente at store aktører som Audi og Mercedes har et mer velsmurt apparat. Blir denne kontrasten tydelig, så har Tesla et problem.
Vi er også et SUV-elskende folk. I en Tesla S sitter du klistret til underlaget, på godt og vondt.
Tesla er bygd for eldrift. Ikke ombygd, slik de fleste av dagens elbiler er. Her finner du ikke tunneler mellom setene, forhøyede lastegulv eller andre rester av en fossilbils drivlinjer. Derfor er også plassen gigantisk.
Nesten 900 liter bagasjevolum bak, og 85 liter foran til å gjemme ladekablene.
Med klasseledende rekkevidde og firehjulsdrift kan vi krysse av for to av tre ønsker fra den norske kundemassen.
Men skal du trekke stor henger (opptil 2250 kilo), må du kjøpe den litt oppblåste versjonen av S, Modell X. Både e-tron og I-PACE kan trekke litt mindre, henholdsvis 1800 og 750 kilo.
Interiøret preges av den store berøringsskjermen som styrer de fleste funksjonene i bilen.
Her justerer du klimaet, navigasjon, panoramataket, kjøretøydata, kommunikasjon, kalender, underholdning, telefon, for å nevne noe. Det meste enkelt og intuitivt for ungdommen, litt mer tidkrevende for godt voksne.
Men som vi har skrevet før:
Hvem vil kjøpe seg en bil til nesten en million som en hvilken som helst nysgjerrig nabo kan sette seg inn i og teste uten litt kyndig instruksjon fra eieren?
Og som vi også har skrevet før: Har du først skaffet deg en Tesla, og lært deg å bruke den, så blir det meste annet – bokstavelig talt – veldig fossilt.
Selv andre elbiler framstår ganske moderate sammenliknet med en modell som snart er sju år gammel.
Et av Teslas store fortrinn er at bilen kan oppgraderes med noen knappetrykk.
Du mottar jevnlig trådløse programvareoppdateringer som legger til nye funksjoner. Viktig og fascinerende i seg selv, men også et element med tanke på annenhåndsverdi. En Tesla holder seg moderne lenger.
Kjøreegenskapene er strålende. Batteriplasseringene og en motor foran og en bak, gir en balanse som takler de ekstreme kreftene bedre enn det meste annet.
Det kan fort ryke både gummi og sertifikat hvis grensene skal utforskes, og ikke sømmer det seg en miljøbil som skal spare på energien.
På dårligere underlag er ikke opplevelsen like overbevisende, selv om luftfjæringen holder bilen stabil.
For mye av underlaget kjennes i karosseriet i form av støt og lyd. Hjulstøyen er også litt mer tydelig fra cirka 80 km/t.
Som du ser av poengsummene, Tesla S hevder seg helt i teten – og er i særklasse best på et par punkter.
Det er ikke bilens feil om det går som det gjorde med mannen den er oppkalt etter, Nikola Tesla. Han døde fattig og misforstått.