ELEKTRISK V: Med EQV har Mercedes gitt V-klasse-kundene det elektriske alternativet som muliggjør en elbil-klassereise også for storfamiliene.
ELEKTRISK V: Med EQV har Mercedes gitt V-klasse-kundene det elektriske alternativet som muliggjør en elbil-klassereise også for storfamiliene.

Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)

Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes

EQV representerer luksusinnslaget blant flerbruksmodellene i elbilmarkedet. Med premiumutstyr og ditto pris legger den også listen høyere enn konkurrentene på batteristørrelse og rekkevidde.

Publisert

Folkefrakteren EQV ble EQ-bil nummer to fra Mercedes da den ble lansert i fjor høst, etter EQC. Den ble også en av de aller første batteridrevne flerbruksbilene på markedet.

Mercedes la i utgangspunktet listen svært høyt ved å posisjonere den som en elektrisk V-klasse, altså en luksuriøs familiebil med, som nærmeste konkurrent prismessig til Tesla Model X.

Godt utstyrt koster EQV, som leveres som 7- eller 8-seter, rundt 750.000 kroner. Det utgjør en betydelig besparelse i forhold til samme bil med dieselmotor – der må kunden punge ut med rundt en million.

Mercedes-Benz EQV 2021

73 poeng

Testbil: Mercedes-Benz EQV 300 A2 Charge. Pris fra-til: 733.874 - 788.774 (eks. omkostninger). Pris testbil 778.908 (eks. omkostninger). Drivlinje: 90 kWt batterielektrisk (netto), 204 hk (362 Nm). Forhjulsdrift, ettrinns automat. Forbruk (kWt/100 km.): 26,3 (fabrikktall). Toppfart: 140 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 2135/510 kg. Dekkdimensjon:245/55-17 . Bagasjerom liter/hengervekt: 1030 l /- kg Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm.): 514/193/190/-.

Komfort 7/10

Svært god sittekomfort. God avdemping av understellet, men krenger en anelse i brå svinger. Merkbar rullestøy fra 60 km/t og oppover.

Design 7/10

Nødvendigvis kjedelig, men funksjonell design - Vi mener det kunne det vært gjort en innsats for å differensiere den mer fra varebilene utvendig, men innvendig er det heldigvis tatt grep for å heve nivået betraktelig.

Kjøreegenskaper 7/10

Klasseledende på motorkraft, men ingen overflod. Stabil på veien takket være lavt tyngdepunkt, men vekten merkes og bilen er helt klart bygget for sedat fremdrift. Tydelig understyrer.

Miljø og forbruk 7/10

Her kommer Mercedes godt ut i denne kategorien. Den kom 3 km lengre enn oppgitt rekkevidde for denne bilen. Kjøreruten avsluttet med stigninger og forbruket på 24 kWt/100 km er absolutt godkjent for en så stor og tung bil.

Utstyr 8/10

EQV 300 Charge er rikholdig utstyrt som standard - det inkluderer både elektrisk justerbare skinnseter, MBUX-systemet med talestyring og omfattende assistansesystemer.

Praktisk 9/10

Bilen klart sterkeste side. 1030 liter lastevolum pluss 7 personer, alt av tilpasnings- og justeringsmuligheter i interiøret og en betjening som er enkel å forholde seg til. Elektriske skyvedører letter adgang fra begge sider. Eneste som trekker ned: Bilens størrelse, som begrenser håndterbarheten.

Pris 7/10

Selv om den er rimelig om man sammenligner med en VW Multivan (diesel) eller en V-klasse med dieselmotor, er bilen fortsatt kostbar til 778.000 kr. Den er imidlertid meget godt utstyrt som standard, og ligger også helt klart en klasse over konkurrentene på de aller fleste områder.

Driftskostnader 7/10

Denne vil naturlig nok koste en del i forbruk av dekk. Service-kostnadene burde holdes på et moderat nivå og historikken til el-drivlinjen til Mercedes er god i så måte.

Sikkerhet 8/10

Ble inkludert i V-klassens 5-stjernersscore i Euro NCAP i fjor. Det gir dessuten beskyttelse at bilen er stor og høy. Den har også en omfattende suite med sikkerhets- og assistansesystemer, blant annet sidevindassistent.

Annenhåndsverdi 6/10

Vi forutser et temmelig høyt verditap på denne, men markedet for el-folkefraktere med gode ytelser er upløyd mark, så det ligger mye usikkerhet her.

De andre, og rimeligere, protagonistene i vår flerbruksstortest har kommet på markedet i ettertid.

Snart begynner flere produsenter også å tilby mer kompakte flerbruksbiler basert på mindre varebiler, som Peugeot e-Rifter.

Også her kommer Mercedes til å stille med en EQ-bil i en egen klasse - T-klasse - nemlig den kompakte 7-seteren EQT, som vi nylig kunne presentere for leserne.

Med andre ord vil de så langt sultefôrede storfamiliene og andre med behov for å kunne frakte mer enn fem personer elektrisk, kunne velte seg nærmest i et overdådig utvalg av kjøretøyer i ulike størrelser og prisklasser.

Den korte er lang

EQV tilhører den største kategorien flerbruksbiler, og deler plattform med den mellomstore varebilen Vito. Designmessig er det dermed ikke stort å si om den: Dette er nesten like traust og kjedelig som en varebil, bare litt premium-dekor og stiligere felger spriter opp helhetsinntryket visuelt.

EQV tilbys i to lengder: 514 («lang») og 537 centimeter («ekstra lang»). Vi testet den korteste.

Forskjellen i volum utgjøres hovedsakelig av nesten 300 liter ekstra lastevolum for sistnevnte (minimum 1410 liter mot 1030).

Høy – og tung

EQV måler 193 cm i bredden og er akkurat 190 høy, slik at den kan kjøre inn i de fleste parkeringsanlegg. Ikke desto mindre er den en håndfull å manøvrere i trange bygater eller i parkeringshus. Ryggekameraet og sensorer er heldigvis på plass og gjør det overkommelig likevel.

Storkaren veier 2560 kg uten fører, men med 3500 kg totalvekt er det godt med lastekapasitet - 940 kg inkludert fører.

Rullende plassvidunder

Vår EQV er en 7-seter og tilbyr utmerket komfort på alle tre seterader. Skinninteriøret er inkludert i prisen, likeledes elektrisk setejustering.

Rad to og tre kan skyves i lengderetningen for å justere etter behov for ben- og bagasjeplass. Sistnevnte er god også med alle setene i bruk.

Baksetene er behagelige, og de kan leveres i ulike utforminger. Vår testbil var en 7-seter med to separate seter med armlener på annen rad.

Begge forsetene er utstyrt med armlene og førersetet har til og med egen avfjæring. Her er sittekomforten god, og man sitter høyt med god oversikt over trafikkbildet.

Førermiljøet er klart oppgradert i forhold til varebil-basisen som fremstår som et fjernt minne. Den store, høyoppløste multimediaskjermen (10,25-tommer) er plassert ovenfor midtkonsollen.

Instrumentpanelet er derimot tradisjonelt, med runde instrumenter på hver side av et infodisplay i farger.

Godt utstyrt

Inkludert i den relativt høye innkjøpsprisen på EQV Charge er utstyr som brukergrensesnittet kjent som MBUX, navigasjon som inkluderer Live Traffic og kostnadsfri 3-års kartoppdatering, regnsensor, integrert smarttelefon-pakke - og også parkeringspakke med 360 graders kamera.

Skinntrukne seter hører også med og i tillegg til forsetene er skyvedørene og bakluken (med bakvindu som kan åpnes separat), elektrisk betjent.

EQV leveres også med full pakke med sikkerhetssystemer inkludert tretthetsvarsling for sjåfør.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PRAKTISK OG VELUTSTYRT:</span> EQV er dyr, men den gir også mye for pengene.
PRAKTISK OG VELUTSTYRT: EQV er dyr, men den gir også mye for pengene.

Målt rekkevidde: 349 km

EQV deler i utgangspunktet batteriteknologi med SUV-lillebror EQC. Heldigvis har Mercedes tatt hensyn til at denne er både større og tyngre, med betydelig høyere luftmotstand. Den har således en relativt generøs batterikapasitet på 100 kWt brutto hvorav 90 tilgjengelig.

EQV tilbyr ulike grader av regenerering og har en smart auto-funksjon der regenereringen stilles inn automatisk ettersom navigasjon og radaren i front gjør det mulig for bilen å ta hensyn til trafikk trafikken og tilpasses topografi, veikryss, rundkjøringer og lignende .

Rekkevidden på doningen slik den er utstyrt er oppgitt til 346 kilometer (WLTP). Under rekkeviddetesten, der vi fulgte den faste ruten via Lygna og Gjøvik til Lillehammer og videre nordover, kunne vi konstatere at «gjettometeret» treffer ganske godt underveis.

Fasit ved endt ferd, da oppgitt resterende rekkevidde var 11 km og 338 km var tilbakelagt, ble altså 349 km – 3 km lengre enn oppgitt. Og denne var den eneste i stortesten som måtte avslutte kjøringen med stigningene opp til Dombås.

Effektiv ved ladestolpen

Hurtiglading skal kunne gjøres med en fart på opptil 110 kW, noe som viste seg å stemme rimelig bra – for en stakket stund, som vanlig. Oppgitt ladetid fra 10 til 80 prosent under gode forhold er 45 minutter.

Vår ladetest foregikk nettopp under gode, sommerlige forhold og med varmkjørt batteri, og resultatet ble deretter: Fra 8 til 80 prosent brukte vi 42 minutter og da hadde ladestolpen levert 66,2 kWt. Ut fra en brutto batterikapasitet på totalt 90 kWt regner vi da ut at ladetapet var uvanlig lite – under 2,5 prosent.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">EFFEKTIV:</span> Denne fyldige ladekurven holder relativt høy profil til over 80 prosent. Den lå opp mot makseffekt helt til 40 prosent og falt deretter bare gradvis til 75 kW ved 65 prosent og ble liggende i overkant av dette til 80 prosent.
EFFEKTIV: Denne fyldige ladekurven holder relativt høy profil til over 80 prosent. Den lå opp mot makseffekt helt til 40 prosent og falt deretter bare gradvis til 75 kW ved 65 prosent og ble liggende i overkant av dette til 80 prosent.

På veien

Ikke overraskende tar det, tross bilens 362 newtonmeter trekkraft fra start, litt tid å få bilen opp i fart. Med en effekt på 204 hk gjør den likevel god figur på veien sammenlignet med PSA- og Toyota-konkurrentene.

Som de andre, vil den nødvendigvis slite mer med folk og bagasje om bord.

Bilen leveres med fire kjøreprogrammer: Sport (S)/Comfort (C)/Economy (E)/ Economy Plus (E+), der sistnevnte både struper motoreffekt og reduserer øvrig strømbruk om bord, spesielt fra klimaanlegget.

Komforten holder et høyt nivå, med god demping og god sittekomfort – helt til lydbildet begynner å forringes i hastigheter over 60 km/t. Da begynner rullestøyen å gjøre seg hørbar, og når i motorveihastighet et nivå som ikke er i tråd med personbiltradisjonene til Mercedes.

Her fungerer den svære kupéen - om enn i mindre grad enn i en varebil - som en resonanskasse - som i de andre bilene av samme kategori.

Den svære bilen er selvsagt en håndfull å ratte på smale, svingete veier og i trange bygater. Den er heller ikke noen drøm å ha med å gjøre i parkeringshus. Heldigvis er den utstyrt med parkeringshjelp i form av både ryggekamera som også inkluderer 360-graders oversikt.

Mye bil for mye penger

Er så den elektriske Mercedes V-klasse verdt de opp mot 800.000 kronene man vil ende opp med på fakturaen?

Som vanlig: Det avhenger av budsjett, behov og forventninger til en familiefrakter.

I sum er Mercedes-Benz EQV den helt klart beste elektriske flerbruksbilen, i hvert fall blant dem som er basert på en varebil.

Høyt utstyrsnivå og den mest kraftfulle drivlinjen, samt lengst rekkevidde av dem alle, i tillegg til effektiv lading, gir den en sterk posisjon i dette markedet.

Men som vanlig: Det koster en god slump ekstra.