Test: VW e-Golf (elbil)
Det gnistrer av gamlefar
Du kan gjerne være gammel og ha pacemaker så lenge du er sprekest av alle. Den snart 45 år gamle legenden Golf stortrives på strøm.
Golf er tross alt verdens mest testvinnende bil. Og det eneste som skiller en elektrisk Golf fra de andre i familien, er den elektriske drivlinjen.
Vel, nesten.
VW e-Golf 2018
75 poeng
Pris: Kr. 335.400 (136 hk. elektrisk, inkl. reg/frakt). Elmotor 100kW/136 hk, dreiemoment 290 Nm. Laminert Lithium batteri 35,8 kWh, forhjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 sek.: 9,6 sek. (fabrikkmålt). Dekk på testbilen: 205/55-16 Nokian Hakkapeliitta r2 (piggfrie vinterdekk).
Komfort 7/10
Forsetene er bygd for store mennesker. Her har VAG-konsernet bedre varer i hyllene. Bra baksetekomfort. Ergonomien og oversikten er upåklagelig, den store berøringsskjermen er skarp og brukervennlig. Generelt lavt støynivå, men den groveste asfalten gir kraftig økt dekkstøy. Litt stiv over små ujevnheter.
Design 7/10
Golf er stilikonet i klassen, og har fortsatt designelementer fra den 44 år gamle pionér-golfen. Vi ser så mange Golf at det er lett å overse det ganske lekre designet, som også er både praktisk og oversiktlig. Interiøret fikk et etterlengtet løft til nåværende generasjon 7, som kom i 2013.
Kjøreegenskaper 8/10
Golf er kjent for sin fine blanding av komfort og presisjon. Det relativt stive oppsettet passer til litt aktiv kjøring. Presis styring. Den økte vekten (E-Golf veier 110 kilo mer enn en tilsvarende Golf med firehjulstrekk og automat) merkes ikke. I kombinasjon med kraftfull el-motor gir Golf mest kjøreglede i klassen.
Miljø og forbruk 9/10
Våre målinger viste et forbruk på 1,56 kilowattime på mila under blandet kjøring med klimaanlegget på 20 grader, normal kjøremodus og 5 minusgrader. Tall etter den nye WLTP-syklusen foreligger ennå ikke.
Utstyr 8/10
VW har satt sammen et begrenset og fornuftig utvalg utstyr, blant annet en omfattende sikkerhetspakke inkludert dynamiske LED frontlys til drøyt 5000 kroner. For 15.000 har du en ok utstyrt bil, inkludert metallic. Det dyreste tilbehøret, sportseter i skinn (15.500), bør vurderes.
Praktisk 7/10
Langt kortere utvendig enn de fleste konkurrentene, men like romslig, ganske oversiktlig og på alle vis konkurransedyktig. Bagasjerommet er på 341 liter, 40 liter mindre enn en standard Golf. Flatt gulv når baksete legges ned. Genial plassering av ryggekamera forhindrer smuss.
Pris 5/10
Golf er en dyr bil. Startprisen ligger cirka 60.000 kroner over en velutstyrt Hyundai Ioniq og 20.000 over toppmodellen av Leaf. Du bør legge på ytterligere 15.000 kroner for å få en Golf som er omtrent like bra utstyrt (nøkkelfri start/stopp, filvarsler m.m).
Driftskostnader 7/10
Leaseplan estimerer vedlikeholdskostnadene til 4880 kroner i året. Serviceutgifter, samt bremseklosser- og skiver – som generelt må skiftes oftere på en el-bil – er litt dyrere enn på for eksempel Leaf.
Sikkerhet 8/10
Bensinvarianten av denne Golf-generasjonen fikk Fem stjerner og 94 prosent score for fører og voksne forsetepassasjerer da den ble testet av Euro NCAP i 2012. E-Golfen er i prinsippet samme bil, bare cirka 400 kilo tyngre - og oppdatert med det siste av sikkerhetssystemer.
Annenhåndsverdi 9/10
Golf er et ikon, akseptert i alle sosiale lag og trolig den bilen i verden som har vunnet flest tester. Det påvirker naturligvis annenhåndsverdien. Den elektriske varianten er en fullverdig Golf, med alle kvalitetene vi kjenner fra før.
Den veier et par hundre kilo mer enn en standard bensin-Golf og laster 40 liter mindre. Ellers er det en Golf med alle Golfens gode egenskaper - pluss litt lavere støynivå.
Det gir naturligvis en rekke plusspunkter når vi vurderer grunnleggende faktorer som kjøreegenskaper, komfort og daglig bruk. Men det er én faktor som fortsatt er svært avgjørende for el-bilkjøperen: Rekkevidden.
Vår måling av Golfen mot hovedkonkurrenten Nissan Leaf, endte med tilnærmet dødt løp. Leaf har litt større teoretisk rekkevidde, både i følge den utdaterte og snart nedlagte NEDC-normen (378 km. for Leaf, 300 km. for Golf) og den nye og strengere WLTP-normen, som fort gir 20 prosent dårligere rekkevidde. Men Golf har et lavere forbruk.
I praksis er Motors erfaring denne:
Er du ekstra bevisst på å få maksimal rekkevidde, så kommer du litt lenger med Leaf. Har du et vanlig bruksmønster og normalt fornuftig kjøremønster, kommer du like langt med Golf. Kanskje rundt 20 mil i vinterhalvåret.
Tyskeren har en klassisk løsning for generering av strøm: Girspaken vippes enten til siden eller ned – og har totalt fire motstandsgrader. Det fungerer greit, men ikke like effektivt som Nissans såkalte «e-pedal» - der du i praksis kan foreta all kjøring kun med gasspedalen.
Golf er 22 centimeter kortere enn en Leaf. Men størst når alle vitale mål skal vurderes. Dette er Golfs paradegren. Kall det gjerne ingeniørkunst: En fornuftig og fullverdig bruksbil, likevel svært kompakt.
I baksetet har for eksempel Golf fem centimeter bredere sittepute og tre centimeter mer skulderbredde enn Leaf. Det merkes i praksis. Benvinkelen er også mer behagelig.
Golf har bagasjeromsplass på nivå med konkurrentene, bortsett fra Leaf. Japaneren har et volum på 435 (405 i toppmodellen med «subwoofer»), det er nesten 100 liter mer. Leaf er med andre ord best de gangene du må fylle opp bilen med baksetet i bruk.
I alle øvrige praktiske øvelser vinner Golf: Den har bredere lasteåpning, lavere lastekant og et tilnærmet flatt gulv når baksetet felles ned. Baksetet har også skiluke.
Golf er en relativt dyr bil, selv om annenhåndsverdien også speiler prisen. Du kan kjøper topputgaven av Leaf og legge på en god del utstyr, før du havner på startprisen til en Golf. En velutstyrt Huyndai Ioniq koster rundt 70.000 mindre. Til gjengjeld er det ikke så mye ekstra du trenger i en Golf.
Men du bør regne en prisavstand på rundt 30.000 mellom en Leaf og en Golf. Rundt 10 prosent av nybilpris. Det er mye i denne prisklassen. Og utslagsgivende for mange.
Produksjonen av el-biler går så det gnistrer, men etterspørselen er høyere enn kapasiteten. Det har vært en del usikkerhet rundt levering av e-Golf. Importøren opplyser at biler kan leveres i siste kvartal av 2018. En Leaf har leveringstid på cirka seks måneder.
El-bilene har ødelagt all sjarm knyttet til motorkarakteristikk og girkasser. Her er det bare å sette spaken i D og gasse på. Til gjengjeld går det lynkjapt unna. I tillegg til komfort fra luksusklassen i form av trinnløs automat og null støy i lavere hastigheter, så får du fartsressurser fra sportsbilklassen.
På papiret er Golf noe svakere enn Leaf, og vesentlig svakere enn for eksempel Opel Ampera-e og BMW i 3. I praksis er det umulig å skille fartsressursene til Golf og Leaf. De er begge usedvanlig raske.
Når alle kriterier summeres, er det bare å fastslå: Gamlefar er virkelig i støtet!