Generelt lavt grepnivå, tidlig vannplaning, kraftig understyring
Dekkmerket som før het Landsail vil nå kalles Sentury. Landsail Qirin 990 scoret bra i bremsetesten da vi testet det i en dimensjon for biler i Golf-klassen i 2020, men når vi nå prøver oss med en annen dimensjon blir resultatet et helt annet.
Grepet er tydelig dårligere enn på premiumdekkene. Det gjelder både bremsing og i sving, på all slags underlag.
Under hard innbremsing blir dekket vinglete, og det har vanskelig for å ta styring under press.
Ved rolig hverdagskjøring savner vi en tydeligere tilbakemelding fra styringen. Dessuten vannplaner dekket tidligst av alle.
Det gir en beskjeden poengfangst og dekket havner sist av sommerdekkene denne gang.
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.