ComfortMaster – fra kinesiske Linglong – er et forlokkende navn. Men ute på testbanen er det raskt klart at dette dekket ikke har noen sportslige intensjoner i det hele tatt.
Det understyrer kraftig allerede ved relativt lav fart i svingene, med et særlig dårlig grep på vått føre.
Satt under press på tørr asfalt oppfører det seg nervøst og det har vanskelig for å holde stø kurs under kraftig innbremsing.
Sammenliknet med lavpriskonkurrenten fra Sentury har Linglong bedre egenskaper ved vannplaning.
Komfortmessig da? Joda, Linglong klarer humper og hull i veien bedre enn de andre, men veistøyen er på nivå med flere andre – og utmerker seg ikke.
Generelt dårlig grepnivå fører til at dekket henger etter poengmessig.
Linglong ComfortMaster
59 poeng
Last- og hastighetsindeks:94V
Fakta
Produksjonsland:KinaProduksjonsdato:29/05 2023
EU-merking, rullemotstand: C EU-merking, våtgrep brems: B EU-merking, dekkstøy dbA: 71 Mønsterdybde: 6,5 mm Hardhetstall (grader Shore): 63 Sliteverdi (treadwear): 420
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.