NUMMER FIRE I TESTEN: Toyo Proxes Comfort.

Sommerdekktesten 2022:

Toyo Proxes Comfort

En japansk nykommer imponerer med jevne, sterke prestasjoner.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Rolige og trygge kjøreegenskaper. Bra på vannplaning i sving.

MINUS:

Relativt høyt drivstofforbruk.

Nye Proxes Comfort fra japanske Toyo erstatter forgjengeren Proxes CF2. Det tilhører en noe lavere prisklasse enn de fleste andre i testen, men det merkes ikke på prestasjonene.

Proxes Comfort plasserer seg ganske hyppig på øverste halvdel i de mange disiplinene, med gode bremseprestasjoner og høyt svinggrep.

Dekket er klanderfritt med en velbalansert oppførsel under press, både på våt og tørr vei. Men det har noe større vanskeligheter med å håndtere plutselige retningsendringer i høy fart.

Motstandskraften mot vannplaning er høy, særlig i svingene. Støymessig er det riktig stille på fin asfalt, men det er en tendens til resonans når underlaget blir grovere.

Dekket imponerer med et høyt og jevnt nivå, uten alvorlige minus. Dette er et riktig bra dekk for pengene.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): C

EU-merking (våtgrep brems): A

EU-merking (dekkstøy, dbA): 70

Mønsterdybde (midten): 7,9 mm

Hastighetsindeks: 94

Lasteindeks: H (210 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 67

Sliteverdi (treadwear): Ikke oppgitt

Vekt: 8,4 kg

Produksjonsland: Japan

Produksjonsdato: Uke 4, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100