SIST I TESTEN: Petlas Imperium PT515.

Sommerdekktesten 2022:

Petlas Imperium PT515

Billig, men ikke godt. Styr unna dette dekket!

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Brukbar komfort på dårlig vei.

MINUS:

Bremseprestasjonene, vanskelig å kjøre i kritiske situasjoner.

Tyrkiske Petlas tilbyr et av de billigste produktene man kan finne i en dekkjakt på nettet. Men Imperium PT515 er IKKE et produkt som er verdt pengene.

Bremsestrekningen på våt asfalt er hele 10 meter lengre enn på det beste dekket ved bare 80 km/t. I unnamanøvertesten klarer ikke Petlas-dekket å utlikne sidekreftene, men får store problem med lastforskyvningen – med bred sladd som resultat.

På vått underlag veksler det uforutsigbart mellom understyring på vei inn i svingen og overstyring når man er vel inne i kurven.

Budsjettdekk finner man dessverre ofte på eldre, billigere biler med dårligere kollisjonssikkerhet. Det er en dårlig kombinasjon. Spar penger på noe annet enn dekkene!

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): C

EU-merking (våtgrep brems): B

EU-merking (dekkstøy, dbA): 71

Mønsterdybde (midten): 8,1 mm

Hastighetsindeks: 91

Lasteindeks: V (240 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 66

Sliteverdi (treadwear): 300

Vekt: 8,9 kg

Produksjonsland: Tyrkia

Produksjonsdato: Uke 27, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100