NUMMER FEM I TESTEN: Michelin Primacy 4.

Sommerdekktesten 2022:

Michelin Primacy 4

Michelin-dekket leverer brukbart, men våtgrepet er ikke topp.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Logisk og lettkjørt. Håndterer vannplaning bra.

MINUS:

Svinggrep på våt vei. Lydkomfort.

Primacy 4 har en naturlig og bra kjørefølelse. Det opptrer lineært og er lettkjørt med god stabilitet. Og det forblir logisk å håndtere også når man balanserer helt på grepgrensen.

I unnamanøvertesten håndterer det effekten av lastforskyvning uten problemer – og med god stabilitet.

Nå som det miljøoptimaliserte dekket e.Primacy er lansert, noterer vi at Primacy 4 har fått mer mønsterdybde enn tidligere og Michelins P4 har den aller høyeste motstandskraften mot vannplaning av alle i denne testen.

Derimot er ikke selve gummiens våtgrep helt på topp. Kanskje er dette kompromisset med Michelins uttalte fokus på slitestyrke og holdbarhet?

Dessuten er veistøyen følsomt for underlaget, med klart tydeligere støy på grov asfalt. Det gir en femteplass totalt.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): C

EU-merking (våtgrep brems): A

EU-merking (dekkstøy, dbA): 68

Mønsterdybde (midten): 7,5 mm

Hastighetsindeks: 91

Lasteindeks: V (240 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 66

Sliteverdi (treadwear): 340

Vekt: 8,9 kg

Produksjonsland: Polen

Produksjonsdato: Uke 52, 2020

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100