NUMMER SEKS I TESTEN: Goodyear EfficientGrip Performance 2

Sommerdekktesten 2022:

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Hva har skjedd med dette dekket som gjorde det så bra i fjor?

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Høy komfort, bra mot vannplaning, gode kjøreegenskaper tørr asfalt.

MINUS:

Bremselengden på våt vei.

Goodyear-dekket er ikke helt til å kjenne igjen fra fjorårets test. Dengang da – i 17-tommer-utgaven – snuste det på sammenlagtseieren. Nå blir poengfangsten langt dårligere.

Grepet på våt vei er bra, men styringspresisjonen her er ikke helt som vi kunne ønske. Det er vanskeligere å plassere bilen akkurat der man vil når den er under press.

På tørt har det progressiv styringsreaksjon, og det er håndterer ikke unnamanøvertesten med samme presisjon som de beste. Bremsestrekningene er dessuten bare middels.

Derimot har Goodyear-dekket noen klare styrker. Forbruket på er nivå med eco-dekkene, og sammenliknet med disse har Goodyear betydelig bedre trafikksikkerhet. Komforten er høy med lav veistøy på grovt underlag.

Slik er dette dekket et bra kompromiss mellom rullemotstand og sikkerhet.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): B

EU-merking (våtgrep brems): A

EU-merking (dekkstøy, dbA): 69

Mønsterdybde (midten): 8,2 mm

Hastighetsindeks: 91

Lasteindeks: V (240 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 64

Sliteverdi (treadwear): 360

Vekt: 8,3 kg

Produksjonsland: Polen

Produksjonsdato: Uke 27, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100