Sommerdekktesten ble gjort i midten av oktober 2021 på Mireval Proving Grounds i sør-Frankrike. Været var stort sett sol med temperaturer like under 20 grader, som en skandinavisk sommerdag.
Alle tester innledes og avsluttes med kjøring på referansedekk. Referansedekket brukes også mellom testdekkene ved behov, for eksempel ved vær- og temperaturforandringer. Alle dekk sammenliknes deretter mot referansedekket. Slik kan vi korrigere resultatet ut fra hvordan veibanen påvirkes av ytre omstendigheter. I forkant av testen blir alle dekkene slitt litt etter en standardprosedyre for å ikke komme helt fabrikkferske til test.
To VW Golf VI 1,4 TSI med manuelt gir ble brukt i testene. Vi tester med ABS, men antisladdsystemet er ikke aktivert – slik at vi bedre kan kjenne på dekkets balanse.
Her er resultatene i hver enkelt testdisiplin
Kjøring på våt vei: Gjennomsnittlig tid på tre runder. Nokian er tryggest på grepgrensen, fulgt av Toyo, mens Continental og Bridgestine er kvikkere på retningsskifte. Contis Eco-dekk sladder uventet lett. Minimal forskjell mellom budsjettdekket Petlas og Michelins dyre Eco-dekk som glir som smør i en varm stekepanne.
Kjøring på våt vei, 17-20 grader, sol:
Dekk
Tid (sekunder)
Nokian
67,9
Continental
68,1
Bridgestone
68,2
Toyo
68,7
Goodyear
68,9
Michelin
69,1
Nokian ECO
69,1
Conti ECO
71,7
Michelin ECO
72,4
Petlas
72,6
Bremsing på våt vei: Gjennomsnitt av minst sju ABS-nedbremsinger fra 80 km/t på 1 mm vann. Våte veier gir store forskjeller i stoppstrekning. Nokian og Continental er i en klasse for seg. Eco-dekkene har desto større problem med å dempe farten. Alle stopper rundt fem meter senere enn det «vanlige» dekket til samme produsent.
Bremsing på våt vei, 19-22 grader, sol
Dekk
Meter
Nokian
28,60
Conti
29,80
Michelin
31,30
Toyo
31,70
Bridgestone
32,00
Goodyear
33,00
Nokian ECO
33,70
Conti ECO
34,20
Michelin ECO
36,30
Petlas
38,20
Svinggrep på våt vei: Gjennomsnittlig tid av åtte runder på en oval med 0,8 mm vann. Gummiblandingen hos Continental og Nokian gir best feste på vått, selv om også Toyo og Bridgestone har bra sidegrep. Petlas og Michelins Eco-dekk gir de klart dårligste svinghastighetene. Continentals Eco-dekk er tungkjørt og kan plutselig slenge bakenden av bilen i sladd.
Svinggrep på våt vei, 21-22 grader, sol
Dekk
Tid (sekunder)
Continental
20,5
Nokian
20,6
Toyo
20,7
Bridgestone
20,7
Goodyear
20,9
Michelin
21,0
Nokian ECO
21,2
Conti ECO
21,6
Michelin ECO
22,0
Petlas
22,1
Vannplaning: Den hastighet der forhjulene begynner å spinne med 15 prosent høyere hastighet enn bakhjulene under akselerasjon rett fram i 7 mm vanndybde. Eco-dekkenes lave mønsterdybde gir dårlig motstandskraft mot vannplaning. Størst problemer har Michelin e.Primacy, mens Michelin Primacy 4 klarer denne disiplinen aller best.
Vannplaning, 17-23 grader, sol
Dekk
Km/t
Michelin
84,9
Bridgestone
81,8
Nokian
81,8
Continental
81,2
Toyo
80,7
Goodyear
80,4
Nokian ECO
79,4
Petlas
78,4
Conti ECO
77,7
Michelin ECO
75,2
Vannplaning i sving: Hastighet ved den høyeste g-verdien i en sving med 8 mm vanndybde. Det er jevnere resultater her enn i vannplaning på rett vei. Bridgestone er best i denne, med Michelin og Toyo hakk i hæl. Det er faktisk jevnt her mellom Nokians to dekk, mens Eco-dekkene til Continental og Michelin ender sist.
Vannplaning i sving, 14-17 grader, skyet
Dekk
Km/t
Bridgestone
69,8
Michelin
68,9
Toyo
68,7
Goodyear
67,9
Nokian
67,3
Nokian ECO
67,3
Continental
67,0
Peltas
66,6
Conti ECO
65,4
Michelin ECO
64,0
Kjøring på tørr vei: Gjennomsnittlig tid på tre runder. Continantal er mest lettkjørt uansett situasjon, med store grepreserver. Bridgestone byr på kvikke stuyrereaksjoner. Michelins to dekk har begge god stabilitet på rettstrekninger og deilig kjørefølelse. Goodyear oppnår bra rundetider, men får trekk for ulineær styrefølelse og dårligere stabilitet ved unnamanøver.
Kjøring på tørr vei, 18-21 grader, sol
Dekk
Tid (sekunder)
Conti
107,1
Bridgestone
107,6
Toyo
107,7
Goodyear
107,8
Michelin
107,8
Nokian
108,3
Conti ECO
108,3
Michelin ECO
108,4
Petlas
108,7
Nokian ECO
109,4
Bremsing på tørr vei: ABS-nedbremsing fra 100 km/t. Det er relativt små differanser på tørr vei. Mellom beste og dårligste dekk skiller det drøyt 3,5 meter. Aller best stopper Continental fulgt av Toyo. Tyrkiske Petlas og Nokians Eco-dekk har størst problemer med å stanse. Heller ikke Goodyear eller Eco-dekket fra Continental imponerer.
Bremsing på tørr vei, 16-22 grader, sol
Dekk
Meter
Conti
34,20
Toyo
35,00
Bridgestone
35,10
Nokian
35,10
Michelin
35,30
Michelin ECO
35,60
Goodyear
36,00
Conti ECO
36,30
Nokian ECO
37,50
Petlas
37,90
Drivstofforbruk: Målt i konstant hastighet med lett styreutslag på en rund oval. Goodyear står seg bra i konkurranse med Eco-dekkene. Hvis vi sammenlikner Continentals produkter med Eco-dekket som er det drivstoffgjerrigste i testen, så er det en besparing på 360 kroner på 1000 mil. Nokian og Petlas, som har høyest forbruk, koster ytterligere 400 kroner i drivstoff.
Drivstofforbruk, 15-19 grader, skiftende
Dekk
Liter/100 km
Conti ECO
5,07
Michelin ECO
5,13
Goodyear
5,14
Nokian ECO
5,17
Bridgestone
5,24
Continental
5,26
Michelin
5,29
Toyo
5,41
Petlas
5,48
Nokian
5,49
Komfort, støy og rullemotstand: Eco-dekkene er stillere enn tradisjonelle dekk fra tilsvarende produsenter. Nokians Eco-dekk er det aller stilleste på grov asfalt. Også «vanlige» Nokian og Goodyear klarer grov asfalt bra. Goodyear har også bra rullekomfort over humper. Rullemotstanden er oppgitt i tråd med EU-standarden (kjørt rett frem på trommel). Lav mønsterdybde gir lavere rullemotstand. Vi slet ned Goodyear, som hadde best rullemotstand av de «vanlige» dekkene, til samme mønsterdybde på 6,1 mm som Michelin e.Primacy. Det ga nesten like lave testtall som to av Eco-dekkene – men bare nesten.
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.