I snart 20 år har folk elsket å stoppe på Shellstasjonen
langs E6 ved Espa. Grunnen til det; her får du «verdens beste» boller. Det sier
de i alle fall selv, og en stopp innom Bolleland lar det være liten tvil igjen.
Lovnaden om boller i verdensklasse står i rød, fet skrift på alt fra t-skjorter
og truser til pastillesker og brusflasker.
Motor tester bensinstasjonmaten
Mange skal ut på veiene de neste ukene, og kjører du langt eller med bilen full av barn, kan det bli behov for mat underveis. Derfor har Motor testet mat og drikke hos bensinstasjoner, sammen med matprofil og kokebokforfatter Simen Vatne.
Vatne har smakt seg gjennom boller, pølser, hamburgere og kaffe, slik at dere kan stoppe der maten og fasilitetene er best!
Testene er gjennomført med utgangspunkt i strekningene E6 og rv. 3 gjennom Gudbrandsdalen og Østerdalen, begge hovedfartsårer med stor trafikk mellom Oslo og Trondheim.
Og siden bollesalget virkelig tok av i 2007, har merkevaren
Bolleland bare vokst.
– Vi er antakeligvis Norges fjerde største supporterbutikk.
Det var bare Vålerenga, Rosenborg og Bodø/Glimt som solgte mer supporterutstyr
enn oss i fjor, sier daglig leder Rune Gulbrandsen.
Bare klærne alene stod for tre millioner kroner av
inntekten.
I tillegg kommer godteri, drikkeflasker, kortstokker, solbriller, bøker,
ryggsekker og bamser – for å nevne noe.
Vil ta Bolleland til nye høyder
Snart kan Gulbrandsen markere 30 år bak disken på Shell, men det lar han forbigå i stillhet. I stedet jobber han jevnt og trutt sammen med de to medgründerne sine for å nå nye høyder med Bolleland.
– Vi selger 2,1 millioner boller i året. Vi synes det er lite, og ser muligheten for å selge enda mer, forteller han.
Bolleeventyret tok for alvor av på begynnelsen av 2000-tallet. Det var etter et TV-innslag i 2007 at det virkelig begynte å svinge, minnes Gulbrandsen. Nå er Shellstasjonen landets største bolleutsalg.
– Det handler mye om god markedsføring fra kunder. Vi bruker ikke penger på det selv, forteller han.
Annonse
Eget dusjrom til bollene
Suksessen handler også om at folk faktisk synes bollene er gode. 5600 av dem fyker ut på en helt gjennomsnittlig dag. Til sammen selger gjengen på Espa boller og kaffe for 27 millioner kroner i året.
Hemmeligheten bak bollene er ikke så veldig hemmelig lenger. Bolledeigen lages hos Bakers i Oslo, et bakeri som også leverer bakst til andre bensinstasjoner.
Til Espa kommer de som fryste bolleemner, forteller Gulbrandsen og viser oss inn i de ulike avdelingene med boller.
– Nøkkelen er å tilsette nok vann for å holde oppe fuktigheten i bollene. Det er det gjør vi her, forteller han.
Fra fryserommet flyttes tralle på tralle med boller inn i et eget heverom. Det er her magien skjer, for egentlig ligner det på et dusjrom. Vann spruter ned på bolletrallene.
– Her står bollene så lenge de trenger, og det avhenger av temperaturen ute. Om det er tørr luft, må de stå lengre, forklarer Guldbrandsen.
Mer enn bare en bensinstasjon
Mellom hyllene med gule Bolleland-rekvisitter, er det også gjort plass til en annen satsing; lokalmat og delikatesser fra norske småskalaprodusenter. På det meste har de kassa inn 5,3 millioner kroner på kvalitetsproduktene, men nå er salget dalende, forteller Gulbrandsen.
– Jeg tror det har med det generelle prisnivået å gjøre. Folk synes det blir for dyrt.
Den tradisjonelle bensinstasjonsmaten på Espa bærer også preg av kvalitet. Pølsene kommer fra et mellomstort pølsemakeri og i burgeren får du kjøtt fra Røros. Det imponerer matformidler og kokebokforfatter Simen Vatne.
– Det kjennes på smaken. Den wieneren kunne jeg kommet hit for ens ærend, sier han, som nesten har gjort nettopp det.
Vatne har testet bensinstasjonenes utgaver av boller, pølser, hamburgere og kaffe. Etter besøket på Espa vil han gå så langt som å kalle Bolleland en destinasjon.
– Det var to av gründerne som møtte oss i kassa, og du merker at de er genuint opptatt av å levere et godt produkt. Det er viktig også på bensinstasjoner, sier Simen.
Les også saken under: Simen Vatne testet om Bolleland faktisk har de beste bollene