FALLER FRA TOPPEN: VW Tiguan gir fortsatt den beste kjøreopplevelsen, men mangler en eller annen form for elektrifisering. Derfor er den nå forbigått av Toyota Rav4. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test: VW Tiguan (diesel)
Bestselger taper terreng
VW Tiguan har i mange år vært den mest populære SUV'en i Norge. Den er fortsatt en favoritt hos oss, men blir nå slått av Toyota Rav4 på salgsstatistikken fordi den ikke har noen hybridløsning.
Tiguan var første bil ut på VWs nye MQB-plattform, og den første i en rekke av nye SUV'er fra VW da den kom i fjor.
Blant annet er den seks centimeter lenger enn forgjengeren og har lengre akselavstand. Det gir bedre beinplass for tre voksne i baksetet og et bagasjerom på 520 liter.
VW Tiguan 2017
79 poeng
Tiguan 190 hk TDi Highline aut. 4WD. Pris: 511.500, pluss reg. kostnader. Motor: Fire syl. rekkemotor m/turbo, 2,0 lit. diesel, 140 kW/190 hk v. 3.500 omdr. – dreiemoment 400 Nm v. 1.900 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 7,9 sek. Toppfart: 212 km/t. Dekk på testbilen: Continental Sport Contact 5 – 255/40 R20.
Komfort
8/10
Gode seter, justerbart armlene mellom forsetene, klimastyring i baksetene og automatgir gir en lettkjørt bil. Innvendig støy på grov asfalt målte vi til 64.0 dBA. som nok skyldes at testbilen har 20-tommers hjul, derfor litt høyere enn f eks. Kodiaq. Adaptive LED-lys gir komfortabelt lys i mørket.
Design
8/10
Strammere linjer enn forgjengeren gir et elegant utseende. Gjennomgående pene linjer, helhetlig design og instrumenter lett tilgjengelige.
Kjøreegenskaper
9/10
Bortimot perfekt oppsett av understellet gir svært god kjørekomfort på langkjøring og sikre stabile egenskaper på svingete veier. 190 hk. og 400 newtonmeter gjør Tiguan sterk og rask. 10,5 sek. fra 0-100 km/t og 3,4 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Kort bremsestrekning: 22,6 m. fra 80 km/t.
Miljø og forbruk
6/10
Vi målte forbruket til 0,56 l/mil, omtrent som fabrikken oppgir. CO2-utslipp: 149 gram pr. km. NOx-utslipp: 39,0 milligram pr. km. og greit til diesel å være, men langt høyere enn i bensinbiler. Nå oppgir fabrikken «riktigere» forbrukstall enn tidligere.
Utstyr
7/10
Basis-utgaven har det viktigste sikkerhetsutstyret som standard, men mangler det meste av komfortutstyr, inkl. LED el. xenonlykter. Highline har mer utstyr, inkl. adaptive LED hovedlys, regnsensor for pusserne, fartsholder, rattvarme, etc. Navigasjon og ryggekamera koster ekstra.
Praktisk
9/10
Meget god bagasjeplass (615 l), passer familie med to-tre barn. Store dører/høy sitteposisjon gir lett atkomst. Hengervekt: 2.500 kg. Bakkeklaring: 19 cm. Lite trekk for kun mulighet for fem seter.
Pris
7/10
Vår testbil (511.500 kroner) har høyeste utstyrsnivå (Highline), 190 hesters motor, firehjulstrekk og automatgir. Rimeligste utgave (323.900 kroner) med forhjulstrekk, 125 hesters motor og manuelt gir er ok familiebil, men har lite komfort-utstyr.
Driftskostnader
7/10
Erfaringsmessig har VW gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Drivstoffkostnadene er avhengig av motorvalget, og spenner fra 0,47 til 0,64 l/mil.
Sikkerhet
10/10
5 stjerner i EuroNCAPS kollisjonstester. Sikkerheten til voksne og barn er godt beskyttet i både front og sidekollisjoner. Automatiske nødbrems for fotgjengere. Aktivt panser som løfter seg ved påkjørsel.
Annenhåndsverdi
8/10
Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg litt bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler automatgir, 4x4 og utstyrsnivå Businessline eller Highline for å holde seg best i pris. I tillegg bør bilen utstyres med Business- og Transportpakke.
Nye Tiguan er også lettere, noe som er positivt både for kjøreegenskaper og forbruk.
I tillegg har den nytt, spennende utstyr, som for eksempel en tilhengerassistent som hjelper deg å rygge på plass campingvogna eller hengeren.
Da bilen ble introdusert i 2016, fortalte VW at planen var en utgave med ladbart hybriddrivverk i 2017.
Denne er nå borte vekk og har tydeligvis blitt et offer for innsparingene etter den store dieselskandalen.
I Norge utgjør biler med en eller annen form for elektrifisering nå 50 prosent av markedet. Diesel er heller ikke særlig populært lenger.
Derfor har Tiguan mistet førsteplassen på salgsstatistikken blant SUV-ene.
Vår testbil har en 190 hesters turbodiesel, firehjulstrekk og automatgir og koster 511.500 kroner pluss registreringskostnader.
Den faller svært godt i smak på alle måter.
Akselerasjonen er god og det innvendige støynivået relativt lavt. Den er stabil på veien og relativt fast i understellet, men ikke slik at det går ut over komforten. DSG-girkassen gir raske og presise girskift.
Rimeligste variant er en 125 hesters bensin-utgave med forhjulstrekk og manuelt gir. Den koster fra 323.900 kroner pluss registreringskostnader.