VW Passat GTE
Grønn og barsk familiefavoritt
VW Passat GTE er både grønn og barsk på samme tid, men som så mange andre nye plug-in-hybrider holder den ikke det fabrikken lover om elektrisk kjørelengde og forbruk på norske vinterveier.
VW Passat GTE plug-i 2017
77 poeng
VW Volkswagen Passat GTE stasjonsvogn. Firesylindret turbo bensinmotor 156 hk/115 kW. Elmotor 116/hk/85 kW. Totalt 218 hk/160 kW. Toppfart: 225 km/t.
Komfort 8/10
Som på Golfen er automatgir standard og gir en lettkjørt og komfortabel kjørefølelse. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag og støynivået er behagelig lavt. Varmeapparatet er effektivt og bilen blir fort varm. Armlene gir behagelig sittestilling.
Design 7/10
Bilen har et klassisk VW design. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Samme designere og materialer som på Golfen.
Kjøreegenskaper 9/10
Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskaper på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er gode. Passat i dieselutgave vant vinterbiltesten i 2015, og her trekkes de gode bremseegenskapene på is særlig frem.
Miljø og forbruk 6/10
Rekkevidde: 21 km mot oppgitt 50. Forbruk: 0,24 l/mil mot oppgitt 0,17, som er testens nest laveste. CO2-utslipp: 40 gram. NOx per km: 3,3 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under diesel biler.
Utstyr 6/10
Greit med komfort utstyr, det viktigste sikkerhetsutstyret er inkludert. Ryggekamera, fotgjengere-gjenkjenning, kollisjonsvarsler, etc. koster ekstra. Mange ønsker firehjulstrekk på Passat, så at GTE-utgaven kun leveres med forhjulstrekk trekker noe ned.
Praktisk 8/10
Praktisk, romslig og barnevennlig bil. Setene passer de fleste og instrumentene er oversiktlige. Batteriene stjeler litt bagasjeromplass, men bakseteryggene kan slås ned ved behov for mer plass. En av to testbiler som kan trekke henger.
Pris 8/10
Ladbart hybriddrivverk gir god avgiftsrabatt og gunstig nybilpris. Kun kr. 35.000,- dyrere enn 150 hesters dieselutgave, og du får masse hester og muligheten kjøre på strøm. Dette er et godt – og ganske grønt – kjøp.
Driftskostnader 8/10
Erfaringsmessig har VW Passat gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har 5 års/100.000 km nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere drivstoffkostnader.
Sikkerhet 9/10
Fem stjerner i EuroNCAP. 85/87 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. For påkjørsel av fotgjengere fikk bilen 66 prosent og det trekker litt ned.
Annenhåndsverdi 8/10
Populær bruktbil, lavt verditap. Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og litt over klassen i bruktmarkedet.
I januar var Passat den mest solgte plug-in hybriden i Norge.
Populariteten skyldes den gode følelsen av kvalitet samtidig som det er en praktisk familiebil med et romslig bagasjerom.
GTE-utgaven har både en bensinmotor og en sterk elektrisk motor. Det gir en total ytelse på 218 hester, noe som gir deg massevis av krefter – ikke bare ut fra lyskryss, men også ved forbikjøringer.
På grunn av batteriene og elmotoren som øker vekten med 250 kilo, kan den oppleves litt annerledes i unnamanøver enn vanlig Passat.
Nest lengst rekkevidde
Batteripakken på 9,9 kWh gjør at du kan kjøre rent elektrisk på småturer, mens bensinmotoren tar deg videre når batteriene er tomme for strøm.
I vår testrunde i - 6 grader, kjørte Passat nest lengst av de fire testbilene før batteriet var tomt. Likevel var både kjørelengden på strøm og bensinforbruket et stykke unna det fabrikken lover.
VW Passat med 150 hesters dieselmotor vant Motors store vintertest i 2015, der vi konkluderte med at svært gode og stabile kjøreegenskaper, kjørekomfort på landevei og gode bremseegenskaper på is er noen av de store styrkene til VW Passat.