MYE, MEN IKKE ALT…: En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men er for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
VW GOLF GTE
På norsktoppen, med god grunn
Rimelig i pris, lavt forbruk og sportsbilfølelse i svingene gjør Golf GTE til en sikker hit på norske veier.
Automatgir bidrar til komfortabel kjørefølelse. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag. Lav innvendig støy. Gode seter, god oversikt over instrumentpanelet. Koppholdere og armlener som standard.
Design
7/10
Bilen har et klassisk VW-design. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Samme designere og materialer som på Passaten.
Kjøreegenskaper
9/10
Det er umulig ikke å trives bak rattet i Golfen. Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskapene og stabilitet på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er meget god.
Miljø og forbruk
8/10
Rekkevidde: 22 km. mot oppgitt 50. Forbruk: 0,18 l/mil mot oppgitt 0,16, og det er testens laveste. CO2-utslipp: 41 gram. NOx per km: 9,0 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.
Utstyr
7/10
Greit med komfort-utstyr og det viktigste sikkerhetsutstyret er inkludert. Hengerfeste. Ryggekamera, fotgjengere-gjenkjenning, kollisjonsvarsler etc. koster ekstra.
Praktisk
6/10
Setene passer de fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. Bagasjerom på kun 272 l. Koppholder og armlene mellom setene. En av to testbiler som kan trekke henger.
Pris
9/10
Det ladbare hybriddrivverket gir en god avgiftsrabatt og en gunstig nybilpris. Den er kun kr. 50.000 dyrere enn rimeligste Golf og har greit med utstyr som standard.
Driftskostnader
8/10
Erfaringsmessig har VW Golf gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har 5 års/100.000 km nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere driftskostnader på drivstoff.
Sikkerhet
9/10
Fem stjerner i EuroNCAP. 94/89 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. For påkjørsel av fotgjengere fikk bilen 65 prosent og det trekker litt ned.
Annenhåndsverdi
8/10
Meget populær bruktbil, lavt verditap. Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og likt som klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen 5/6 poeng i forhold til markedet generelt og 4/6 poeng i forhold til klassen.
VW Golf er den suverene bestselgeren i Norge, og nå finnes den i nesten alle varianter:
Med bensin- og dieselmotor, ren elektrisk og som ladbar hybrid.
For kun kr. 50.000 mer enn den aller billigste Golf-modellen med 110 hesters bensinmotor, får du mye bil for pengene.
Bensin- og elmotoren har en samlet effekt på 204 hester, som gir svært raske akselerasjoner i alle situasjoner.
Den føles nesten som en sportsbil på svingete veier!
Fabrikken lover 50 kilometer på strøm, men på vår 36 kilometerlange testrunde i - 6 grader, kom vi 22 kilometer før bensinmotoren startet og det er lengst av fire plug-in-hybrider vi testet i vinter.
Vi noterte et forbruk på 0,18 liter på mila, noe som er rett i nærheten av oppgitt forbruk på 0.16, og testens laveste. Med denne Golfen kan man klare de daglige gjøremålene på en svært miljøvennlig måte, også vinterstid.
Det er vanskelig å finne noen som ikke trives bak rattet i en VW Golf.
Setene passer de aller fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. I det hele tatt gir bilen en svært god kjøreopplevelse.
En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men blir for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Likevel er vi ikke overrasket at også denne utgaven er en salgsvinner allerede.