KLASSIKER: Skoda Octavia selges bare som stasjonsvogn i Norge – og den selger bra, tatt i betraktning at den bare finnes med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Ladbar hybrid kommer først i 2020.
Test: Skoda Octavia (bensin)
Veteran i toppform
Skoda Octavia har vært mange familiers favoritt i en årrekke. Det er egentlig bare elektrisiteten som kan true den posisjonen.
Octavia kommer riktignok som ladbar hybrid i 2020.
Men det er mange familiebiler som er på banen med tilsvarende teknologi innen den tid. Dessuten dukker det opp et par elbiler i løpet av året som kanskje kan tiltrekke seg en og annen Octavia-kunde.
Skjønt, det siste er ganske spekulativt.
Skoda Octavia stv 2017
77 poeng
Motor/girkasse: 1,5 bensin, 150 hk. 7-trinns automat
Komfort
8/10
Lavest støynivå i klassen, selv med sporty 18-toms dekk. Bedre enn både større og dyrere biler. Relativt kantete karosseri gir bra oversikt. Gode seter.
Design
6/10
Fronten er elegant og litt eksklusiv, resten av karosseriet er et gjesp. Interiøret har tradisjonelle linjer som tåler utviklingen, men svært lite spennende.
Kjøreegenskaper
8/10
Trygg og forutsigbar til langt utenfor fornuftens grenser. Under svært aktiv kjøring er for eksempel Ford Focus litt skarpere, men det er ikke utslagsgivende i vår vurdering.
Miljø og forbruk
7/10
Motors testforbruk med denne motoren og girkassa er 0,65. Ørlite under Focus med 25 hester færre. Co2-utslipp på 119 er bra i en fossil verden, men likevel ganske utrangert.
Utstyr
9/10
Mye er standard i «Style»-utgaven, men som med tyske biler flest (ja, Skoda er en VW), er det et hav av tilleggsmuligheter. Mange legger på utstyr til rundt 60.000, og totalpris 400.000.
Praktisk
9/10
Eneren i klassen. Kvadratisk og lettlastet bagasjerom som femseter, og karosseriformen gjør den enda mer overlegen med baksetene nedfelt. Gjennomført bruksvennlig.
Pris
9/10
En velutstyrt Octavia med 150 hk. og automat er i øyeblikket nesten 16.000 kroner rimeligere enn for eksempel en tilsvarende Ford Focus med 125 hk. Mest bil for pengene i denne klassen.
Driftskostnader
7/10
Serviceintervallene styres av bilen selv, fornuftig bruk kan redusere utgiftene. Noe høyere servicekostnader på Octavia enn på et par av konkurrentene.
Sikkerhet
8/10
Fem av fem stjerner av EuroNCAP i 2013, men da var det lavere krav til blant annet førerassistansesystemer. Betydelig oppgradert. Meget sikker bil.
Annenhåndsverdi
6/10
Octavia er en populær bruktbil, men primært med diesel og 4x4. Åpne spørsmål rundt øvrige fossile drivlinjer, men like fullt et av de tryggere valgene i et usikkert marked.
Det er nemlig dieselutgaven av Octavia med 150 hester, automat, firehjulstrekk og hengerfeste, som har forsvart de en gang så populære dieselstasjonsvognenes posisjon på salgsstatistikken.
Octavia ble faktisk Norges 11. solgte modell i 2018, og den mest solgte dieselbilen. Av 3132 solgte biler, var 2144 av dem med diesel. Av dem igjen, var bare 26 stykker uten firehjulsdrift.
I øyeblikket – og heller ikke i uoverskuelig framtid – finnes det relevante utslippsfrie alternativer.
I denne testen har vi konsentrert oss om Octavia med bensinmotor. Mye for å sammenlikne den med en fersk stasjonsvogn med en historisk solid posisjon i markedet:
Ford Focus, som kom i 2018. Octavia kom i dagens form i 2013, med en facelift i 2017. Ganske gammelt mot veldig ungt, med andre ord.
Octavia er naturligvis på tampen av livsløpet. Det gjør dagens modell litt mindre attraktiv. Men de fleste biler er på sitt beste når de går ut av produksjon, i hvert fall teknisk.
Eventuelle typiske modellfeil er luket vekk, og det er gjort kontinuerlige justeringer gjennom livsløpet – ikke minst på sikkerhetsfronten.
Vi har utfordret de to folkelige stasjonsvognene med hovedfokus på tre av de viktigste faktorene i denne klassen: Pris, plass og komfort.
Med sammenliknbart utstyr og motorvalg er Octavia noe rimeligere å kjøpe enn Focus. Mye av prisforskjellen ligger i girkassa.
Ford tar for eksempel 34.000 kroner ekstra for sin nye åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens Skoda bare tar 17.000 for sin sjutrinns automat av tilsvarende type. Begge fungerer ypperlig – og anbefales.
Focus skal ha service hver 20.000 kilometer eller en gang i året, avhengig av hva som inntreffer først. Octavias serviceintervaller styres i større grad av bilen selv, men servicekostnadene er noe høyere på Octavia.
Dette er to av klassens største stasjonsvogner, først og fremst utfordret av Kia Ceed. Octavia selges utelukkende som stasjonsvogn i Norge, mens stasjonsvognen av Focus naturligvis kommer til å utgjøre det meste av salget.
Med andre ord, særdeles viktige biler for de to produsentene.
Bagasjevolumet er nærmest identisk som femsetere. Men skal det lastes maksimalt opp til tak og vegger – som er en sjelden øvelse vi ikke legger så mye vekt på her – så går det litt mer gods inn i Skodas mer kasseformede fasong enn i Focus.
Octavia er klassens mest stillegående bil – og i en høyere divisjon enn samtlige kandidater vi hadde med i kombiutgave i sommerens stortest i Motor, inkludert Focus. De øvrige var Kia Ceed, Audi A3, Opel Astra og Mercedes A-klasse. Focus har merkbart mer hjulstøy.
Fjæringskomforten i Octavia er også hakket mer behagelig enn den litt stive ST-versjonen av Focus vi har testet, og som det trolig blir solgt mest av. Men begge er typisk tyske og stramme i oppsettet.
Octavias oversiktlige karosseri gir et lysere og triveligere innemiljø. Også kvalitetsfølelsen er vesentlig høyere enn i Focus.
Vender vi tilbake til kjerneverdiene i denne klassen – pris, plass og komfort – så er det liten tvil om at Octavia er det beste kjøpet i øyeblikket.
Men skal du ha et mer spenstig design og hakket hvassere kjøreegenskaper, så tar Focus innpå i totalsummen.