VERDITAP: Dersom du tenker å få mest mulig igjen for bilen når den er brukt, bør du velge utgaven med den store batteripakken og lengste rekkevidden. Med en billig startpris, blir verditapet i kroner uansett ikke stort. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Renault Zoe
Her er elbilen som gir deg mest for pengene
Med en rekkevidde på 400 kilometer og en pris som starter på 239.500 kroner, er Renault Zoe en av de elektriske bilene på markedet som gir deg mest for pengene.
Med automatgir er bilen er lettkjørt, setene er litt korte, kan ikke justeres i høyden, men vi sitter helt greit. Fjæringskomforten på landeveien er helt grei, men hjulstøyen på grov asfalt er litt høyere enn i de andre bilene. Baksetekomforten er dårlig.
Design
6/10
Den utvendige designen skiller seg ikke ut fra mengden. Innvendig er bilen en litt retro-aktig design som faller godt i smak hos oss. Oversikten over betjeningshendler og knapper grei, men litt liten skrift på skjermen i midten trekker ned.
Kjøreegenskaper
7/10
Zoe har den minste motoren av elbilene vi testet nå, noe som viser seg i relativt lange akselerasjonstider. Vi målte 14,4 sekunder fra 0-100 km/t. Ellers er den liten, lettkjørt og kvikk i bykjøring. Bremsestrekningen på 29.1 meter er lenger enn de beste, men også her må piggfrie vinterhjul ta litt av skylden.
Miljø og forbruk
10/10
Vi målte forbruket til 1,39 kWh på mila i + 5 grader og med bruk av varmeapparat. Det vil gi en praktisk rekkevidde på 287 kilometer. Fabrikken oppgir 400 på en god sommerdag. Under kjøring har bilen ingen utslipp av CO2, NOx eller partikler.
Utstyr
6/10
Zoe har lite utstyr som standard, sammenliknet med det vi normalt finner i nye biler i dag. Den mangler viktig sikkerhetsutstyr som LED-lys, nødbrems for fotgjengere og andre biler, kollisjonsvarsler og blindsonevarsling. Bilen har fartsholder, parkeringsvarmer og navigasjon. En såkalt Wallbox hjemmelader var tidligere standard, men koster nå 25.000 kroner.
Praktisk
5/10
Zoe er bare 4,08 meter lang, men registrert for fem. Baksetet er imidlertid såpass trangt, både når det gjelder takhøyde og beinplass, at tre voksne får problemer. Barna sitter høyt med god utsikt. Bagasjerommet på 338 liter bagasjerom er bra. Bakseteryggen kan felles ned, men er ikke delt.
Pris
8/10
Zoe er den billigste bilen i testen, med en pris fra 239.000 kroner med batteripakken som skal rekke 400 kilometer og fra 201.900 kroner med rekkevidde på 240 kilometer. Bilen er registrert for fem, men har mindre utstyr som standard enn det som er vanlig i dag.
Driftskostnader
10/10
Renault har normale dele- og servicepriser. Importøren garanterer 66 prosent kapasitet på batteriene etter 8 år eller 160.000 kilometer. På resten av bilen gir Renault 5 års/100.000 kilometer garanti og 12 år mot gjennomrusting. Siden du kjører billigere på strøm enn bensin, kjører gratis i bommene osv-., blir karakteren høy.
Sikkerhet
8/10
Zoe fikk fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest i 2013 – en noe mildere test enn dagens. Sikkerhet til de voksne var god, bortsett fra høy belastning i brystet til føreren i sidekollisjon med stolpe. Barna satt sikkert, men belastningen på fotgjengere var noe høyere enn de beste.
Annenhåndsverdi
7/10
Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg noe over snittet i klassen i bruktmarkedet. Autolease anbefaler å velge utstyrsnivået Intens for at bilen skal holde seg best i verdi.
Renault Zoe ser mindre ut, men er faktisk lengre enn BMW i3.
Også Zoe har vært på markedet i noen år allerede, uten å oppnå den store suksessen.
Den første tiden hadde den ikke utstyr som gjorde at den kunne lades hjemme og rekkevidden var relativt kort.
Nå er begge disse hindringene ryddet av veien og salget har gått i været.
Vår testbil har en batteripakke 40 kWh, med oppgitt rekkevidde på 400, og pris fra 239.500 kroner.
Selv om du kanskje ikke klarer å kjøre riktig så langt i virkeligheten, er Zoe en av elbilene i dag med lengst rekkevidde.
Du får den fortsatt med en mindre batteripakke og rekkevidde på 240 kilometer fra 201.980 kroner.
Dette er en av Norges billigste biler og med elbilfordelene blir bilholdet svært rimelig.
Den relativt beskjedne størrelsen gjør Zoe til en super bybil, men samtidig er den relativt praktisk med fem seter (trange riktignok) og et bagasjerom nesten på størrelse med Hyundai Ioniq.
Den mangler delt bakseterygg og en del utstyr som vi i dag regner som standard på biler i denne klassen.