TOTAL FORVANDLING: Peugeot 5008 har gått fra å være en praktisk men kjedelig flerbruksbil til en spennende og svært praktisk SUV. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test: Peugeot 5008 (diesel)
Perfekt franskmann for barnefamilier
Med svært god innvendig plass, gunstig pris og mulighet for sju seter, er nye Peugeot 5008 en perfekt bil for en familie med to, tre og kanskje fire barn. I tillegg ser den ganske kul ut.
En del kjenner Peugeot 5008 fra tidligere som en praktisk, men ganske kjedelig flerbruksbil.
Og kjedelige flerbruksbiler er det ingen som kjøper lenger – i hvert fall ikke i Norge.
Peugeot 5008 2017
71 poeng
Peugeot 5008 – 120 hk Blue HDi automat (vår testbil koster 386.000, inkl. reg.kostnader). Motor: Fire syl. rekkemotor m/turbo, 1,6 lit. diesel, 88 kW/120 hk v. 3,500 omdr. – dreiemoment 300 Nm v. 1.750 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 11,6 sek. Toppfart: 185 km/t. Dekk på testbilen: Michelin Primacy 3 – 205/55 R19.
Komfort
6/10
Fjæringskomforten er god på landevei, men høyest innvendig støy. Nytt automatgir skifter raskt og presist, men matcher ikke de andre testbilene under rask akselerasjon. Gode seter, god utsikt fra førerplassen, men for noen skjuler rattet instrumentene.
Design
7/10
Til tross for den firkantede fasongen, har 5008 flere elegante detaljer både inni og utenpå bilen. Typisk fransk med noen fiffige løsninger som ikke alltid er så funksjonelle, f.eks. rattet, girspaken og startknappen. Kult utseende som mange vil like.
Kjøreegenskaper
7/10
120 hk. fungerer greit på landeveiskjøring, men med full bil blir den «dau». 13,5 sek. fra 0-100 km/t og 4,6 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester og testens tregeste. Stort pluss for stabile egenskaper og god veiholdning i kritiske manøvrer. Kort bremsestrekning: 23,9 m. fra 80 km/t.
Miljø og forbruk
5/10
Vi målte forbruket til 0,49 l/mil, mot fabrikkens 0,43, og lavest i vår test. CO2-utslipp: 112 gram per km. NOx-utslipp: 41 milligram per km, og gjennomsnittlig for en dieselbil, men mye høyere enn i en bensinbil.
Utstyr
8/10
Vår testbil kommer med Allure utstyrsnivå og har det meste av moderne sikkerhetsutstyr som standard, inkludert automatisk bybrems for biler og fotgjengere, blindsonevarsler, LED hovedlys, vinglevarsler, skiltleser og fartsholder (men adaptiv fartsholder, navigasjon og ryggekamera koster ekstra).
Praktisk
9/10
Stor praktisk bil, med mulighet for sju seter. Midterste seterad flyttbart, hvis det er behov for beinplass/bagasjeplass, store dører/høy sitteposisjon gir lett atkomst.
Pris
8/10
Mye bil for pengene. Testens rimeligste SUV (386.000 kroner) har automatgir, sju seter, forhjulstrekk og høyeste utstyrsnivå, men motor på «bare» 120 hk. Rimeligste utgaven (329.900 kroner) har bare 100 hk dieselmotor og manuelt gir.
Driftskostnader
7/10
Erfaringsmessig har Peugeot gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Vi målte drivstoff-forbruk til 0,49 l/mila, som er noe høyere en fabrikktallene.
Sikkerhet
9/10
5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, med god sikkerhet for voksne og barn i bilen. Trekker litt for sikkerheten til myke trafikanter.
Annenhåndsverdi
5/10
Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg dårligere enn gjennomsnittet i markedet og under snittet i klassen. Et bra nybilsalg vil kunne bedre dette. Autolease anbefaler 120hk diesel eller 130 hk bensin, syv-seter og utstyrsnivået Allure eller GT-line for at bilen skal holde seg best i pris.
Derfor passer det bra at 5008 nå gjenoppstår som en blanding av SUV og flerbruksbil, akkurat som lillebror 3008 for et år siden.
Den ble en umiddelbar suksess.
Det tror vi 5008 også blir.
Selv med forvandlingen til SUV, med lett inn og utstigning, høy, oversiktlig sittestilling og høyere bakkeklaring, har 5008 bevart den gode innvendige plassen.
Bilen er bred nok til at du får du plass til tre barnestoler i midterste seterad (hvis de ikke er for store). Det er plass til voksne i de to bakerste setene og bagasjerommet er på hele 702 liter når disse ikke er i bruk.
Foreløpig kommer bilen bare med forhjulstrekk, men bakkeklaringen er høyere enn på en personbil og en spesiell elektronisk styrt «Grip Control» skal bedre framkommeligheten på glatt underlag.
Like godt grep som firehjulstrekk gir den uansett ikke.
Innvendig gir bilen en god følelse av kvalitet, fjæringskomforten er god, men støynivået på landeveien er litt høyere enn i de andre SUV'ene vi testet nå (Skoda Kodiaq, VW Tiguan og Mazda CX-5).
Det lille rattet med instrumentene plassert på oversiden, krever litt tilvenning.
På bane overrasker bilen med svært stabile kjøreegenskaper.
Med en pris som starter rundt 330.000 kroner ferdig på veien, bør dette bli en suksess slik lillebror 3008 er blitt.