SMÅTT OG GODT: Nissan Micra har inspirert designet på 2018-utgaven av elbil-favoritten Nissan Leaf. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Nissan Micra:

Kjedelig japaner har blitt barsk og billig

Da Nissan Micra kom i 1993, var den liten, kjedelig og ble kåret av svenske Folksam til en av de minst sikre bilene på veien. Nå er Micra spennende å se på, har vokst nesten en hel klasse og får toppkarakter i EuroNCAPs kollisjonstest.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Micra 2017

68 poeng

Micra IG-T 90 Tekna – 90 hk bensin manuell. Pris testbil: 227.900, inkl. reg. kostnader. Motor: Tre syl. bensin rekkemotor m/turbo, 899 ccm, 66 kW/90 hk v. 5.500 omdr. – dreiemoment 140 Nm v. 2.250 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 12,1 sek. Toppfart: 175 km/t. Dekk på testbilen: Continental VikingContact 6 – 195/55 R16.

Komfort 6/10

Komfortfølelsen er kraftig forbedret fra forrige modell. Materialvalget innvendig gir en lunere følelse, men de nye setene er litt i hardeste laget etter vår bak. Vi målte det innvendige støynivået til 64,2 dBA, og det er litt høyere enn de andre testbilene. Noe skyldes at bilen bare har fem gir og at turtallet på den tre-sylindrete motoren dermed ligger rundt 2200 omdreininger i 90 km/t. LED-lysene bidrar til komfortabel mørkekjøring.

Design 8/10

Tøft utseende, både inni og utenpå. Lunere materialer er valgt for interiøret og harmonerer godt med resten av bilen.

Kjøreegenskaper 7/10

Testbilen har en bensinmotor på 90 hester, som har maksimalt dreiemoment på noe høyere turtall enn vanlig. Men med femtrinnsgirkasse er turtallet under landeveiskjøring også litt høyere enn vanlig, slik at krefter uansett er der når du trenger dem. Micra er lettkjørt, har presis styring og et understell som henger godt med i kritiske manøvrer.

Miljø og forbruk 6/10

Vi målte forbruket til 0,48 liter på mila i vår testrunde som er en blanding av by- og landevei. Dette er lavest av alle de fire testbilene. Fabrikken sier 0,46 og et CO2-utslipp på 104 gram per kilometer, så virkeligheten er nær det fabrikken oppgir. Utslippet av miljø-gassen NOx på 41,1 milligram per kilometer er like høyt som en vanlig dieselbil og svært høyt til en bensinbil å være.

Utstyr 7/10

Vår Micra Tekna har bra med komfortutstyr til en småbil å være. Regnsensor for pusserne, fartsholder (ikke dynamisk som passer avstanden til bilen foran), navigasjon, ryggekamera og reservehjul er blant annet standard. Både denne og den rimeligste Visia-utgaven av Micra har bra med sikkerhetsutstyr. Basismodellen mangler LED hovedlys, fartsholder og ryggekamera.

Praktisk 6/10

Micra er den småbilen som har vokst mest i det siste. Den er blitt 17 centimeter lenger, noe som merkes på plassen i baksetet og i bagasjerommet, som nå tar 300 liter. Micra er omtrent like lang som VW Polo, men har litt mindre beinplass bak. Bilen kan trekke henger på 1200 kilo, og det er mest av alle testbilene. Reservehjulet gir pluss-poeng fra oss, siden en punktering i dag ofte betyr inntauing med bergingsbil for nytt dekk.

Pris 7/10

Vår testbil til 227.900 kroner ferdig på veien har en 90 hesters motor og femtrinns manuell girkasse. I tillegg har den høyeste utstyrsnivå Tekna. Vi kunne tenke oss en sekstrinns girkasse, men ellers er vår oppfatning at du her får mye bil for pengene. Billigste Micra er en 70 hesters bensin-utgave til 189.900 kroner.

Driftskostnader 6/10

Erfaringsmessig har Nissan gjennomsnittlige service- og delepriser. Vårt forbruk på 0,48 liter på mila er lavt for en bensinbil. Autolease anslår ca. 5.400 kroner i året i vedlikeholdskostnader. Dette er over snittet i markedet, og over snittet i klassen. Nissan gir fem års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting.

Sikkerhet 9/10

Nye Micra, med såkalt Safety Pack (standard i Norge), får høyeste karakter fem stjerner i EuroNCAPS kollisjonstest. Den får henholdsvis 91, 79 og 79 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere. Eneste minus er høy nakkebelastning på voksne passasjerer bak. Standard sikkerhetsutstyr er automatisk brems for biler og fotgjengere, filskiftvarsler, skiltleser og LED hovedlys.

Annenhåndsverdi 6/10

Modellens markedsverdi etter fire år/60.000 kilometer er beregnet til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet, og bedre enn snittet i klassen, ifølge beregninger fra Autolease. De anbefaler en 90 hk bensin, i utstyrsgrad fra Acenta og oppover. Bilene er greit utstyr fra start. Ved valg av Tekna får du Comfort Pack og Premium Pack som standard, og har da en svært komplett bil.

Les også: Her er alle bilnyhetene i 2018

Det nye, spennende utseendet er én ting.

Micra er en av de barskeste småbilene på veien og du har muligheter til å kombinere farger som passer din smak.

Den er blitt 17 centimeter lenger, noe som du merker på plassen i baksetet og i bagasjerommet. Micra er nå like lang som VW Polo.

 

 

 

SMÅTT OG GODT: Nye Nissan Micra blir en tøff konkurrent i småbil-klassen med en startpris på 189.900 kroner.

 

Bak rattet er førsteinntrykket «ryddig og oversiktlig».

Materialvalget er bedre og lunere enn tidligere, men når det gjelder den følte kvaliteten må Micra fortsatt se seg slått av Polo.

De nye setene er litt harde, men de fleste finner en god kjørestilling. Ellers har bilen nå omtrent det samme utstyret som storebror Qashqai og er dermed en av de best utstyrte småbilene på markedet.

Under panseret i vår testbil sitter en bensinmotor med tre sylindrer og turbo på 90 hester. Bilen har en manuell, femtrinns girkasse og det betyr at motor-turtallet og støyen på landeveien er noe høyere enn ønskelig.

Forbruket er imidlertid det laveste av testbilene. En stor del av bilkjøperne ønsker seg automatgir i dag. Det leveres ikke på Micra.

Billigste Micra koster fra 189.000 kroner ferdig på veien. Vår testbil koster 227.900 kroner med Tekna utstyr.

EN KLASSE OPP: Micra har vokste nesten en hel klasse både i størrelse og kjørefølelse.

 

 

 

 

 

 

FRA INDIA TIL FRANKRIKE: Tidligere ble Micra bygget i India. Nå er produksjonen flyttet til Frankrike.