Firesylindret bensinmotor 120 hk/88 kW. Moment: 204 Nm v/2800 omdreininger. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2.
Komfort
7/10
Bilen er lettkjørt, vi sitter godt i setene og fjæringskomforten på landeveien er god. Når underlaget er dårlig, blir hjulopphenget i stiveste laget. Den innvendige støyen er litt høyere enn de beste.
Design
7/10
Bilen har et spennende utseende som alle testerne synes er tiltalende. Innvendig er oversikten over betjeningshendler og knapper god og utsikten fra førerplasser fin.
Kjøreegenskaper
9/10
Styringen er presis og stabiliteten i understellet svært god. Til sammen gir dette stabile og sportslige egenskaper, med rask reaksjon i kritiske manøver. Den raskeste bile på bane i vår store vinterbiltest i fjor.
Miljø og forbruk
5/10
Vi målte forbruket til 0,56 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,59. Det er positivt, men ikke spesielt lavt forbruk. C=2-utslippet er på 137 gram og NOx-utslippet på lave 4,6 milligram.
Utstyr
8/10
Bilen har mye utstyr som standard i prisen. Det gjelde både sikkerhetsutstyr som LED hovedlys og automatisk by-brems og komfortutstyr som dynamisk fartsholder og ryggekamera. Det eneste vi savner er automatisk brems for fotgjengere.
Praktisk
6/10
En relativt liten SUV, med begrenset plass i bagasjerommet (350 liter) og baksetet. Du setter deg imidlertid rett inn i bilen og har god oversikt fra førerplassen.
Pris
7/10
Dette er en av de rimeligste kompakte SUV-ene du kan kjøpe. Selv om CX-3 er relativt liten, er den praktisk for to og har mye utstyr som standard.
Driftskostnader
7/10
Det er sjelden feil og problemer på Mazda og delepriser og servicekostnader vurderer vi til middels. Importøren gir 5 år eller 100.000 kilometer nybilgaranti. 12 års garanti mot gjennomrusting. Serviceintervall er 30.000 km.
Sikkerhet
6/10
CX-3 fikk fire av fem stjerner i EuroNCAP da den ble testet for to år siden. Bilen får minus for beskyttelse av brystet til passasjeren bak i frontkollisjon og nakken i påkjørsler bakfra. Testbilen hadde ikke autobrems for fotgjengere.
Annenhåndsverdi
6/10
Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet og litt over snittet i klassen i bruktmarkedet. Man bør velge automatgir og firehjulsdrift. En brukt SUV i denne prisklassen vil fortsatt ha aktuelle kjøpere.
Mazda CX-3 har vært en av de mest solgte kompakte SUV-ene i Norge de siste par årene. Forklaringen finner vi blant annet i den konkurransedyktige prisen. Med en 120 hesters bensinmotor koster bilen fra 249.000 kroner.
Vår testbil, med den samme motoren, men med utstyr som skinnseter og metallic-lakk, koster under 290.000 kroner.
Dette er ikke en bil for en småbarnsfamilie, men passer perfekt for et par – gammelt eller ungt.
CX-3 er 4,27 meter lang og bagasjerommet er på 350 liter. VW Golf har til sammenlikning 380 liter. I baksetet kan du til nød få inn et barnesete.
Et pluss får bilen for nedfellbart gulv.
Det inntrykket som imidlertid er sterkest etter dagene i bilen, er den sportslige kjørefølelsen. CX-3 er rett og slett en morsom bil å kjøre.
Vi sitter godt og finner oss lett til rette på førerplassen. Styringen og girskiftene er presise, understellet stabilt og stabiliteten på veien god. En litt større motor er det som mangler for å gi skikkelig sportsbilfølelse.
Stort sett alle CX-3 selges med forhjulstrekk. Ønsker du firehjulstrekk, må du velge en 150 hesters bensin- eller 105 hesters diesel-motor. Da står det plutselig minst 340.000 kroner på prislappen.
Mazda CX-3 var den beste av de mindre bilene i den store vinterbiltesten vår i fjor. Den er raskest av alle på snø rundt den svingete banen Effektive nærlys er et pluss og varmeapparatet er midt på treet av de 17 bilene vi testet.
På landeveien går bilen stabilt og komfortabelt, men når underlaget er ujevnt blir fjæringen litt stiv.