Men det er flere faktorer som gjør at man blir tilhenger av denne bilen.
Niro krøp litt innpå testlaget etter hvert som bilene fikk vist sine praktiske hverdagssider.
Kia Niro plug-in hybrid 2018
71 poeng
Vår testbil koster kr. 359.900 («Exclusive», inkl. reg/frakt). Drivverk: Forhjulstrekk, 6 trinns dobbeltclutchautomat. Bensinmotor 105 hk. El-motor 60,5 hk. Totaleffekt: 141 hk. Dreiemoment: 265/4000. 0-100 km/t: 10,8 sek. Toppfart: 172 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 - 205/60 R 16.
Komfort
6/10
Varme i rattet på vinteren, ventilasjon i framsetene på sommeren. God kvalitetsfølelse. Behagelig automat og stillegående bensinmotor. Men: Sjekk dekkstøyen. Selv på smale og myke vinterhjul rumler det mye.
Design
7/10
Kia har fått et lett gjenkjennelig utrykk. Litt elegant, lett å like, mener de fleste om Niro. Førermiljøet er klassisk, farge- og materialvalg i den testede toppversjonen ser litt eksklusivt ut.
Kjøreegenskaper
7/10
Kvikk, men samtidig stabil. Fin balanse. Den av de fire små plug-in-hybridene vi har testet i vinter som ligger nærmest den mer raffinerte Mini Countryman i kjørefølelse.
Miljø og forbruk
9/10
Gikk 55,7 km (58 km iflg. EU-syklus) på elektrisitet og endte opp med et forbruk på 1,18 l/100 km. i vår testrute (70 km. blandet kjøring, minus 6 grader). Bra! CO2: 29 g/km. NOX: 1,8 mg/km.
Utstyr
9/10
Varme i rattet er en gave til norske sjåfører, det samme er baksetevarmen til eventuelle passasjerer. Toppversjonen (kr. 359.900) har blant annet skinnseter, nøkkelfri lås/start/stopp, ventilerte seter og oppgradert lydanlegg.
Praktisk
5/10
324 liters bagasjerom er litt snaut, og bagasjerommet kan bare deles 60:40. Her kunne de mer praktisk anlagte ingeniørene fått mer spillerom. Bra plass i baksetet, god romfølelse, behagelig å gå inn og ut av.
Pris
8/10
Starter på 299.000, vårt testeksemplar koster 359.000, mer eller mindre maks utstyrt med skinninteriør.
Driftskostnader
7/10
Estimert vedlikeholdskostnad er 4829 kroner i året ved 15.000 kjørte kilometer, i følge Leaseplan. Imponerende rekkevidde (55,7 km) med batteridrift, gjør drivstoffbehovet minimalt hvis man er flink til å lade.
Sikkerhet
6/10
4 av 5 stjerner da den ble testet i 2016 av euroNCAP. Bra sikkerhet for sjåfør og barn, men trekk for hensynet til de myke trafikantene og bilens egne sikkerhetssystemer.
Annenhåndsverdi
7/10
Har attraktiv teknologi, men mangler firehjulstrekk på å være en ideell liten SUV. Garanti på 7 år/150.000 km. er best på markedet. Sammenliknet med Hyundai Ioniq, er smak og behag viktigere faktorer enn økonomi.
Den er behagelig å gå ut og inn av, den har gode seter, hybridteknologien fungerer ypperlig i kombinasjon med en automatisk dobbeltclutch-kasse, den har overraskende mye krefter på lager, den er kvikk i byen og tung og stabil på landeveien - og den har et interiør som faktisk kan matche langt dyrere Mini i kvalitetsfølelse.
Som landsmannen Hyundai har den varme i rattet. Det er avhengighetsskapende.
Den har også en fornuftig finesse i form av lettforståelige symboler som dukker opp på instrumentpanelet når du berører vindusviskerspaken eller lysbryteren.
Hvor ofte har du ikke opplevd å skulle justere trinnet eller intervallet på en mørklagt vindusspylerspak - opp eller ned, bort eller fram?
Her ser du løsningen rett foran deg.
Og svært vesentlig i denne testen:
Niro går nærmere 60 kilometer på ren elektrisitet. Det betyr at du, rent statistisk, skal slippe å fylle en dråpe bensin på denne bilen. Men i nordmenns gjennomsnittlige bilbruk på drøye 30 kilometer dagen, ligger det selvsagt også noen lange turer der batteriet ikke strekker til.
Uansett: Forbruket kan holdes ekstremt lavt.
Alt dette til følelsen av mye bil for pengene.
Men:
Du bør ta deg en kjøretur på sommerdekk og sjekke støynivået fra underlaget. Dette er bilens største svakhet, sammen med et bagasjerom som verken er stort eller særlig fleksibelt.
To faktorer som for mange er svært avgjørende – og som selv ikke markedets beste garanti (7 år/150.000 km) dekker.