ELEGANT: Kia Cee'd er en av de mest elegante bilene i klassen. I tillegg er den prisgunstig med tanke på plass og utstyr. Foto: Espen Røst
Kia Cee'd stasjonsvogn
Prisvinneren i Golf-klassen
Kia Cee'd er en av de mest elegante bilene i Golf-klassen, takket være tidligere Audi-designer Peter Schreyer som har hatt ansvaret for designen. I tillegg slår den de andre solid på pris.
Kia Cee'd 1,0 T-GDi GT-line stasjonsvogn. Motor: Tre syl. rekkemotor m/turbo, 1,0 lit. bensin, 88 kW/120 hk v. 6.000 omdr. – dreiemoment 171 Nm v. 1.500 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 11,4 sek. Toppfart: 187 km/t. Dekk på testbilen: Hankook Ventus Prime 2 – 225/45 R17.
Komfort
7/10
Kia Cee’d er lettkjørt og enkel å finne seg til rette bak rattet i. Vår bil har manuelt gir, siden automatgir bare leveres på utgaven med 135 hesters motor. Det innvendige støynivået på dårlig asfalt er i høyeste laget. I vår store vintertest blir Cee’d meget raskt varm i kulde.
Design
7/10
Til å være en liten stasjonsvogn har Kia Cee’d en elegant design. Innvendig mangler det noe i materialvalg og ryddighet for å komme på høyde med VW Golf eller Hyundai i30. Koppholdere og armlene mellom forsetene er på plass.
Kjøreegenskaper
7/10
Bilen har en energisk tre-sylindret motor som ikke gir de raskeste akselerasjonstidene, men som likevel fungerer greit på landeveien. Presisjonen i styringen og understellet er også på det jevne. På vinterføre er bremsene og framkommeligheten på glatt vei gjennomsnittlig.
Miljø og forbruk
7/10
Vi målte forbruket til 0,60 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,52. Et relativt stort avvik og en av bilene med høyest forbruk i testen. CO2-utslippet er på 120 gram og NOx-utslippet på lave 14,9 milligram som er langt lavere enn på en dieselbil.
Utstyr
7/10
Kia Cee’d har utrolig mye komfortutstyr i prisen. For eksempel er stort glasstak, svingbare xenon hovedlys, fartsholder, navigasjon, elektrisk justerbart førersete og mye mer standard på vår GT-line. Mangel på en del sikkerhetsutstyr er trukket på punktet Sikkerhet.
Praktisk
7/10
Cee’d er i utgangspunktet en kompakt bil som passer godt for et par, men denne stasjonsvognen klarer en familie med ett eller to barn. Bagasjerommet på 528 liter er større enn på mange større SUV-er De delte bakseteryggene slås ned ved behov.
Pris
8/10
Kia Cee'd er den rimeligste av bilene i denne testen, med en stasjonsvogn som koster fra 231.400 kroner. Dette er et svært godt kjøp, dersom du er på jakt etter bra med plass og klarer deg med en 100 hesters motor. Testbilen har en litt større motor, mer komfort-utstyr enn noen av de andre bilene og koster i underkant av 300.000 kroner.
Driftskostnader
8/10
Kias er sju års eller 150.000 kilometers nybilgaranti er den lengste av alle bilmerker i Norge. Det gir et forutsigbart bilhold, selv om Kia gjør mye for å overbevise deg om at servicer må tas på merkeverkstedet. NAF har få rapporter om feil og problemer og sier at driftssikkerheten på Cee'd er god. Vår testbil har relativt høyt bensinforbruk.
Sikkerhet
7/10
Kia Cee’d fikk fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest i 2012. Denne testen var imidlertid noe mildere enn dagens tester. Siden Cee’d ikke har utstyr som automatisk bybrems og fotgjengeroppdagelse, ville den maksimalt fått fire stjerner i dag.
Annenhåndsverdi
7/10
Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg noe bedre enn snittet i bruktmarkedet og som snittet i klassen. Autolease anbefaler utstyrsnivå er Active eller høyere.
Stasjonsvogn-utgaven står for rundt 60-70 prosent av Cee'd-salget. Det er ikke så vanskelig å forstå.
I tillegg til det fine utseendet, den lettkjørte følelsen og gode prisen, har den nok ekstra plass i bagasjerommet til at den passer for en liten familie.
Eller for et par som har behov for ekstra plass til utstyr som skal med på hytta.
Likevel er prisen kanskje den viktigste grunnen til å sette Cee'd på handlelisten når du skal kjøpe bil i kompakt-klassen.
Den billigste femdørs-utgaven koster fra 221.400 kroner med en tre-sylindret bensinmotor på 100 hester.
Vår stasjonsvogn-utgave med en svært energisk 120 hesters utgave av den samme motoren koster 296.400 kroner pluss registreringskostnader.
Det er ikke annet å si enn at dette er mye bil for pengene.
Noen moderne drivlinjer finnes ikke i Cee'd. Ønsker du deg en hybridbil eller elektrisk bil, må du kjøpe en Kia Niro eller Kia Soul.
En annen godt salgsargument er sju års – eller 150.000 kilometers – nybilgaranti.
Det gir kundene god forutsigbarhet i bilholdet, selv om Kia bruker denne garantien for alt den er verdt i et forsøk på å holde kundene i merkeforhandlernes service-program i disse årene.
Ellers er dette en lettkjørt bil som det er lett å finne seg til rette bak rattet i.
Noen vil kanskje hevde at den er litt kjedelig innvendig, men førerplassen er god, den innvendige støyen litt høyere enn i Golf, men ikke veldig plagsom.
Bilen har mer komfort-utstyr enn konkurrentene, men mangler en del moderne sikkerhetsutstyr.
I vår store vintertest av 20 nye biler viser bensinbilen at den blir meget raskt varm i kulde. Bremsene og framkommeligheten på glatt vei er gjennomsnittlig.