MOTOR: Ioniq EV har en motor på «bare» 120 hester, men akselerasjonen er likevel kjapp. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test: Hyundai Ioniq (elbil)
Et kinderegg av en bil
Hyundai Ioniq er et kinderegg som kan oppfylle tre forskjellige ønsker for miljøvennlig kjøring: Vanlig hybrid, ladbar hybrid eller en ren elektrisk bil. Suksessen er allerede et faktum.
Hyundai har ikke vært bortskjemt med at kundene står i kø foran butikken de siste par årene.
Men slik er det faktisk nå.
Hyundai Ioniq
75 poeng
Komfort
6/10
Med automatgir er bilen lettkjørt, vi sitter godt i setene og fjæringskomforten på landeveien er behagelig. Den innvendige støyen på grov asfalt er lavest av testbilene.
Design
7/10
Ioniq er den elektriske bilen som ser mest ut som en vanlig bil. Den skiller seg ikke spesielt ut i trafikken og designen innvendig er heller ikke veldig spennende. Betjeningen er imidlertid helt grei.
Kjøreegenskaper
7/10
Kjørefølelsen i Ioniq føles litt amerikansk, med myk fjæringen. Likevel henger bilen godt med i kritiske manøvrer, takket være batteripakken i bunnen av bilen, som gir lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Bremsestrekningen på 31,1 meter er lengst av alle, og de piggfrie vinterdekkene må ta litt av skylden.
Miljø og forbruk
9/10
Vi målte forbruket til 1,12 kWh på mila i + 5 grader og med bruk av varmeapparat. Det vil gi en praktisk rekkevidde på 250 kilometer. Fabrikken oppgir 280 på en god sommerdag. Under kjøring har bilen ingen utslipp av CO2, NOx eller partikler.
Utstyr
9/10
I «Teknikk»-utgave er Ioniq den best utstyrte bilen i testen. På komfort-siden har den blant annet ryggekamera, dynamisk fartsholder, LED hovedlys, navigasjon, varme i rattet som standard. Bilen har blindsonevarsler, filskiftvarsler med rattkorrigering og automatisk bybrems for biler og fotgjengere som standard. Det siste har også den billigste utgaven av bilen.
Praktisk
5/10
Ioniq er faktisk såpass stor at den kan brukes av en familie med tre barn. Med et bakovervendt barnesete bak, er det fortsatt bra plass til å sitte foran. Bagasjerommet på 350 liter er omtrent som i en VW Golf.
Pris
9/10
Hyundai Ioniq med teknikk-pakke koster fra 257.000 kroner. Da får du en bil med god plass og mye komfort- og sikkerhetsutstyr. Den finnes også i en rimeligere variant med litt mindre utstyr, men uansett er dette «mest bil for pengene» av de fire elbilene vi testet i i vår (Ampera-e, Zoe og i3).
Driftskostnader
8/10
Hyundai har normale dele- og servicepriser. Importøren garanterer 70 prosent kapasitet på batteriene etter 8 år eller 200.000 kilometer. Dette er nest best i Forbrukerrådets garantioversikt. På bilen ellers gir Hyundai 5 års nybilgaranti og 10 års mot gjennomrusting. Siden du kjører billigere på strøm enn bensin, kjører gratis i bommene og så videre, blir karakteren høy.
Sikkerhet
8/10
Ioniq Hybrid fikk høyeste score, fem stjerner, i EuroNCAPs kollisjonstest i 2016. Sikkerheten til både voksne og barn i bilen er god og den er skånsom mot myke trafikanter. Eneste anmerkning er litt for høy belastning i nakken til passasjeren bak. Bilen har mye sikkerhetsutstyr som standard.
Annenhåndsverdi
7/10
Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg over snittet i klassen. Autolease anbefaler å velge Teknikkpakken for best mulig verdi i bruktmarkedet.
Og det er den elektriske utgaven av Ioniq som er årsaken.
Den vanlige hybridutgaven har allerede vært på veien en tid, men det var da den elektriske utgaven kom i februar at kundene virkelig fikk øynene opp for bilen.
Her får du kort sagt svært mye bil for pengene.
Ioniq har riktignok ikke den lengste oppgitte rekkevidden – fabrikken sier 280 kilometer fra det 28 kWh store batteriet – men det viser seg at dette stemmer overraskende bra med det du kan forvente på norske landeveier.
Den innvendige plassen er også overraskende god. Her får vi plass til en bakovervendt barnestol i baksetet, samtidig som det er bra beinplass igjen til passasjeren foran.
Legger vi til at kjørekomforten er god og at prisen starter på 232.000 kroner, så er det ikke vanskelig å forstå at mange ønsker seg en Ioniq EV.
At Forbrukerrådet har kåret nybil-garantien til Hyundai til en av de beste, er selvfølgelig også positivt når valget skal tas.
Motor oppdaterer jevnlig poengsummene på testbilene, basert på endringer i markedet, konkurransesituasjonen bilene imellom, samt nye prøvekjøringer. Testen for Hyundai Ioniq ble publisert første gang 23. mai 2017, og da fikk denne bilen 83 poeng. Denne reviderte versjonen ble publisert 15. april 2018.