Ikke minst fra en virkelig nestor i klassen, Skoda Octavia. Vi ser nærmere på hvordan nykommeren Focus hevder seg mot bilen vi i Motor mener er målestokken.
Vi har hovedfokus på tre av de viktigste faktorene i klassen: Pris, plass og komfort.
Ford Focus stv 2019
72 poeng
Motor/girkasse: 1,0 bensin, 125 hk. 8-trinns automat
Komfort
6/10
OK støynivå i normale hastigheter, men merkbart mer lyd enn i Octavia. Grunnleggende god fjæringskomfort, men som ST-line mer stumpete. Ikke optimal setekomfort.
Design
7/10
Stilig utvendig, og kanskje helst i utstyrsgraden ST-line og litt sterke farger. Innvendig er det ryddet opp, men alt er blitt dørgende kjedelig. Kvalitetsfølelsen er heller ikke på nivå med Octavia.
Kjøreegenskaper
8/10
I sitt ess her. Grunnleggende trygge og sikre kjøreegenskaper. Den energiske tresylindrete motoren og en ganske kvikk dobbeltkløtsjgirkasse bidrar til kjøregleden.
Miljø og forbruk
7/10
Testforbruk på 0,67 liter på mila er ok for en bensinmotor med automat. Tresylinderen kan kutte ned til to ved forsiktig belastning og redusere forbruk og utslipp.
Utstyr
9/10
Vi anbefaler teknopakke, parkeringspakke, komfortpakke, vinterpakke, blindsonevarsler, LED-hovedlys og seter i delskinn med el-justering. Totalt: 40.000 kroner. Mye for pengene.
Praktisk
8/10
Bagasjerommet på 608 liter er helt i tet. Bra plassutnyttelse, oppleves som romslig. Uoversiktlig som de fleste andre. Du må ha ryggekamera – ekstrautstyr på samtlige modeller.
Pris
7/10
Gunstige startpriser, men du må fort legge på rundt 50.000 kroner i utstyrspakker for bra brukskomfort og annenhåndsverdi. Du sparer over 30.000 på å velge den gode manuelle girkassa.
Driftskostnader
7/10
Må ha årlig service, eller ved 20.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Serviceutgifter i nedre del av snittet. Motors testforbruk (0,67 blandet kjøring) kan fint reduseres.
Sikkerhet
8/10
Fem av fem stjerner i EuroNCAP i 2018-modell. Høye verdier på beskyttelse av barn og sårbare trafikanter, samt bilens aktive sikkerhetsutstyr. Litt under teten på voksenbeskyttelse.
Annenhåndsverdi
5/10
Veldig mange ønsker seg enten heleelektriske eller ladbare hybrider. Det påvirker verditapet. Men relativt billig bil i innkjøp.
Focus finnes ikke i elektrifisert versjon. Ikke dagens modell, vel å merke. For Ford var tidlig på markedet med en helelektrisk versjon av forrige generasjon Focus.
Kanskje for tidlig.
Den fikk en dårlig mottakelse og gikk etter hvert under radaren hos elbilkjøpere flest, til tross for sine opplagte kvaliteter.
Mangelen på tidsriktige drivlinjer har sendt mange av de en gang så populære Ford-modellene ut i mørket. Ved utgangen av 2018 var Focus Norges 30. mest solgte bilmodell.
For bare seks år siden var den nest mest solgt, kun slått av Golf.
Men Focus er fortsatt en tungvekter i dette segmentet. En solid markedstilpasset bil med jevnt gode egenskaper, pluss litt spisskompetanse i form av å være den kanskje mest kjøreglade i klassen.
Den nye modellen ivaretar denne ærefulle posisjonen. Da Motor gjorde en stortest av kombiversjonen mot fire utfordrere (Kia Cee, Audi A3, Opel Astra og Mercedes A-klasse) i fjor sommer, ble Focus totalvinner.
Det utslagsgivende poenget kom i kategorien «kjøreegenskaper».
Det er ingen merkbar forskjell på stasjonsvognen. Spesielt i ST-versjonen vi har testet, fornemmer man noen rallygener i oppsett og motorkarakteristikk.
Det betyr ikke at Focus automatisk hanker inn en ny testseier. For som stasjonsvogn møter den blant andre Octavia – som kun selges som stasjonsvogn.
Focus matcher omsider store Octavia på plass. Og den føles friskere i designet, i hvert fall utvendig. ST-versjonen er kanskje den lekreste stasjonsvognen i denne folkeklassen, etter vår oppfatning.
Men den taper poeng på interiøret, som har mistet noe av den grove, førerorienterte stilen i forgjengeren, uten å få en ny identitet.
Linjene er likevel blitt litt renere og knappene litt færre. For eventuelle nye kunder trolig et pluss, for gamle entusiaster et minus.
Ford tar 34.000 kroner ekstra for sin nye åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens for eksempel Skoda bare tar 17.000 for sin sjutrinns automat av tilsvarende type. Begge disse fungerer ypperlig.
Men faller du for utseendet og ikke minst kjøreegenskapene til Focus, ser vi ikke bort fra at du også er typen som vil vurdere manuelt gir.
Da blir Focus enda morsommere, og den lille rampete og imponerende fleksible tresylindrede motoren kommer bedre til sin rett. Og du kan enten spare 34.000 kroner eller bruke det på mye artig utstyr.
Focus er blitt en av klassens største stasjonsvogner. Som femseter er bagasjevolumet nærmest identisk med Octavia.
Men skal det lastes maksimalt opp til tak og vegger – som er en sjelden øvelse vi ikke legger så mye vekt på her – så går det noen bager tapt bak i den litt mer linjelekre hekken til Focus.
Det er først og fremst på kjørekomforten Focus taper poeng. Den har merkbart mer hjulstøy enn Octavia, og er litt mer stumpete og nervøs over mindre ujevnheter. Begge er typisk tyske og stive, men Octavia framstår mer sofistikert.
Kvalitetsfølelsen er også høyere i Octavia, i tillegg gir de rette karosserilinjene og de store vinduene et lysere og triveligere innemiljø. Vi sitter også bedre i setene i Octavia.
Holder vi oss til kjerneverdiene i denne klassen – pris, plass og komfort – så må Focus se seg slått av en veteran.
Men prioriterer du et friskt design, spissede kjøreegenskaper og kanskje litt klassisk kjøreglede med manuelt gir, så ser tallene annerledes ut.