FERSKING: Det er ikke så mange nordmenn som kjenner til Dacia Duster. Men med firehjulsdrift, praktisk SUV-karosseri og solid Renault-teknikk til en billig penge, er den verdt et nærmere bekjentskap. Foto: Tomm W. Christiansen
Test: Dacia Duster (diesel)
Ikke for duster
Duster er ikke for duster. Tvert imot: Dette kan være en lur investering for deg som vil ha ny bil og et ukomplisert bilhold.
Oversiktlig i byen, retningsstabil og behagelig avfjæret på landevei. De ganske myke forsetene passer ikke alle like godt, her setter vi spørsmålstegn ved holdbarheten. På stillegående vinterdekk er støynivået på nivå med de andre i testen – og langt bedre enn forgjengeren.
Design
5/10
Vinner ingen skjønnhetspris, men framstår som ujålete og ganske så selvsikker med en del detaljer som framhever både SUV-preget og Duster-navnet. Fronten er nok minst spennende. Innvendig er alt enkelt og bruksvennlig – og mange hakk bedre enn forgjengeren.
Kjøreegenskaper
6/10
Trygg og forutsigbar ved normal, fornuftig kjøring. Skal du ha det moro med en Duster, bør det handle mer om framkommelighet på dårlig vei enn om hurtig svingkjøring. Den lave giringen gir hyppige skift ved aktiv kjøring, men til gjengjeld kan du cruise rundt i lave hastigheter i fjerde gir.
Miljø og forbruk
6/10
Drøye 0,5 liter på mila under en tøff testperiode er bra for en dieselmotor med manuelt gir. Her kan det spares mer om ønskelig. Noe høyere utslipp enn de nyeste og reneste dieselmotorene på markedet.
Utstyr
6/10
Vår testbil i den dyreste utstyrsgraden (Prestige) har blant annet blindsonevarsler, ryggekamera og navigasjon som standard. Av tilleggsutstyr anbefaler vi automatisk klimaanlegg (3000,-), handsfree nøkkelkort (3000,-) og metallic lakk (4500,-). I tillegg vil du selvsagt ha vinterdekk og kanskje hengerfeste.
Praktisk
7/10
Bagasjerommet er lettlastet og rommer 411 liter i versjonen med firehjulstrekk. Baksetet kan deles 60/40, men har ikke skiluke, og gulvet blir ikke flatt når setene legges ned. Lett å gå inn/ut av. Bruksvennlige og lettstelte overflater. Kasseformen gir bra oversikt.
Pris
8/10
Du får Duster fra 239.000 kroner, men vi ser ingen grunn til å kjøpe denne uten firehjulstrekk og den dyreste av to utstyrspakker. Da er startprisen 299.900 for en bra utstyrt bil med topp framkommelighet, moderne og sterk nok motor (bensin eller diesel) – og duften av ny bil.
Driftskostnader
8/10
Serviceintervall på 1 år/20 000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Lavere servicepriser og noe lengre serviceintervall enn de andre i testtrioen, og totalt sett lavest driftskostnader. Motor/girkasse av solid Renault-kvalitet, lavt forbruk.
Sikkerhet
4/10
Bare tre av fem stjerner hos EuroNCAP i 2017. Det er først og fremst mangelen på førerstøttesystemer (mangler blant annet kollisjonsvarsler, adaptiv cruisekontroll og filassistent) som trekker ned, men heller ikke beskyttelsen for voksne og barn er helt i toppsjiktet.
Annenhåndsverdi
5/10
Rimelig i innkjøp, og forventet tap i kroner vil derfor bli noe lavere enn snittet for bilene i denne klassen. Få brukte biler i omløp (i skrivende stund 31 på Finn.no) og ukjent merkevare her i Norge gir en viss usikkerhet rundt annen-håndsverdien.
For det er ikke mange som kjenner bilmerket Dacia. Og logisk nok er det enda færre som vet hvor bra bilen er. Til sin pris, vel å merke.
For du trenger ikke gå lenger enn til testresultatene for å se at den havner et stykke bak.
Men spørsmålet er: Hva er viktig for deg?
La oss se på testfaktorene:
Duster slår sine mer anerkjente konkurrenter på pris, forbruk og driftskostnader. Svært viktig i denne prisklassen.
Den har også de mest praktiske egenskapene. Viktig, det også. Den har mer utstyr enn du trolig trenger, men ingen luksus. Design er smak og behag. Noen i testlaget mente Duster var den kuleste bilen, andre ikke.
Annenhåndsverdien er usikker – som for de fleste fossile biler, og spesielt diesel. Så er den hårfint bak på komfort og kjøreegenskaper. Men kanskje er det bare oss testsjåfører som skifter bilene hyppig internt, som merker dette.
Annonse
Faller gjennom
Så langt kan det være at Duster faktisk er den beste av bilene for nettopp deg.
Den faller likevel gjennom på ett viktig punkt: Sikkerhet.
Det er alvorlig.
Men det er tross alt ikke bilens konstruksjon som er usikker. Voksne og barn beskyttes bra. Den mangler derimot en del førerassistansesystemer som i dag forventes på nye biler.
Under kjøring skiller Duster seg ut ved å være ekstremt lavt giret. Førstegiret fungerer mest til å jekke bilen i gang, og du stanger fort i turtallssperren hvis du skal være bajas ut av et lyskryss.
Andregiret derimot, fungerer mer eller mindre fra stillestående på flatmark. Og du kan fint cruise rundt i byen i fjerdegir. Lett å venne seg til.
Duster er billig. Hvis du vet hva du ikke betaler for, er den også bra.
Motors testlag består av Motors journalister og eksperter fra NAF. Alle testerne kjører alle bilene over tid for å få et best mulig inntrykk av bilenes praktiske egenskaper i daglig bruk. I tillegg til forbruksmålinger i omfattende by- og landeveiskjøring, gjør vi egne målinger av bremse- lengder, akselerasjon og støy. Du finner flere av Motors tester med ytterligere testdata på motor.no/biltester.