FLYTER AVGÅRDE: Skal du ha en liknende fjæringsopplevelse i dagens biler som på Citroën C4 Catus, må du over på luftfjæring – og biler i millionklassen.Foto: Citroën
Test: Citroën C4 Cactus (bensin)
Gynger som en klassisk Citroën
Du tror det ikke før du har følt det: Citroën Cactus har en fjæringskomfort som gynger deg tilbake til klassiske Citroën-tider. Forklaringen ligger i støtdemperne.
Citroën kaller det fjæring med «Progressive Hydraulic Cushions», og Cactus er den første europeiske bilmodellen med dette systemet.
I reklamemateriellet skriver Citroën at prinsippet er enkelt.
Citroën C4 Cactus
64 poeng
Vår testbil koster fra kr. 273.000 (PureTech Exclusive, 110 hk. bensin/automat). Pris testbil inkludert utstyr: Kr. 293.000, eks. registrering/frakt. Motor/Drivverk: Tresylindret bensinmotor, 1190 cm3, 110 hk (81 KW). Dreiemoment 205 nm ved 1500 omdreininger. Forhjulstrekk, 6 trinns automat. Ytelser: 0-100 Km/t: 10,9 sek. Toppfart: 188 km/t. Dekkdimensjon: 205/50R17.
Komfort
9/10
Fabelaktig fjæringskomfort, behagelig automat ved fornuftig kjøring og seter de fleste liker. En klar 10’er så langt. Men støynivået holder dessverre ikke samme nivå. Citroen har også valgt å spare noen kilo ved å droppe vindusheisere i bakdøra. Verken bra eller sjarmerende. Koppholderne er ubrukelige og solskjermen på passasjersiden har ikke speil.
Design
9/10
En bil du ikke er likegyldig til, selv om den oppgraderte versjonen er mindre særpreget enn originalen. Blant annet er de karakteristiske «bumpersene» på dørsidene blitt mindre og lavere plassert. Men både skjermer og spoilere og kanaler er kledd med svart plast. Instrumentpanelet er minimalistisk med to stående skjermer. Betjeningen er ikke optimal. Men vi liker det vi ser.
Kjøreegenskaper
6/10
Cactus oppfører seg trygt og forutsigbart, men man kjenner at den er skapt for komfort – ikke fart og hårnålssvinger. Den krenger litt mer enn de stivere konkurrentene og understellet henger ikke like godt med når ujevnhetene dukker opp i en sving. Styringen er også en smule mindre presis. En del kraft fra den friske motoren slukes av automatkassen.
Miljø og forbruk
7/10
Vi hadde et testforbruk på 0,60 – hvorav mye landeveiskjøring med fullastet bil. Automatkassen med seks trinn stjeler litt effekt, i manuell versjon føles motoren piggere. Til gjengjeld har automaten en fornuftig og gjerrig utveksling som gjør at du kan nærme deg et forbruk ikke så skremmende langt unna fabrikktallene.
Utstyr
6/10
I utstyrsversjonen Exclusive får du med blant annet ryggekamera, navigasjon og 17-toms lettmetallfelger – mens for eksempel det svært praktiske utstyret nøkkelfri adgang/start/stopp er ekstrautstyr. Det samme er det store panoramataket som kler denne bilen. Bra utstyrt, men ikke bedre enn konkurrentene.
Praktisk
6/10
Med baksetet oppe er bagasjevolumet på 358 liter. Det er ok for klassen, 30 liter under Golf. Setet er delbart 60/40, men mangler skiluke og blir ikke flatt når setene legges ned. Merkelige detaljer som ubrukelige koppholdere, fravær av speil på solskjermen på passasjersiden og bakvinduer som bare kan åpnes manuelt i bak-kant, trekker ned – og kan dessverre heller ikke kalles fransk sjarmerende.
Pris
5/10
En Cactus med 110 hk bensin og automat har en startpris på 273.000. Det er nesten 10.000 mer enn for eksempel en Polo med 115 hk bensin, automat og høyeste utstyrsnivå (Highline). Du må legge på ytterligere 20.000 for blant annet panoramatak og nøkkelfri adgang/start/stopp. Cactus framstår ikke spesielt prisgunstig.
Driftskostnader
5/10
Cactus trenger årlig service (serviceintervall er på 12 mnd. eller 25 000 km), noe som gir relativt høye vedlikeholdskostnader hvis du for eksempel kjører 15.000 km. i året. Biladministrasjonselskapet Leaseplan beregner utgiftene til å bli 600 kroner i måneden. Det er dyrere enn gjennomsnittet.
Sikkerhet
7/10
Fikk bare fire av fem stjerner av euroNCAP i 2014, primært på grunn av manglende aktivt sikkerhetssystem. Er nå oppgradert med kollisjonsvarsling og autobrems, filskiftevarsling og tretthetsvarsling – og sikkerheten kan vurderes som femstjerners. Varme/ventilasjon betjenes på pekeskjermen, det er verken sikkert eller praktisk – men det kler det minimalistiske designet…
Annenhåndsverdi
5/10
Designet er blitt mer dempet etter faceliften, det gjør den mer attraktiv. Skjermbuen og sidebumpersene gir mindre synlige parkeringsskader, et klart pluss. Moderne automatkasse, men dessverre bare fossile drivlinjer. Franske biler, og kanskje spesielt Citroën, har et ufortjent frynsete rykte – og stort verdifall.
Døm selv:
«Mens tradisjonell fjæring består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk stopper, består Citroëns nye fjæringssystem i tillegg av to hydrauliske stoppere, den ene for kompresjon og den andre for dekompresjon.»
Men det viktigste er selvsagt hvordan det fungerer. Og etter hvert hvor mye det koster å vedlikeholde. Det siste kan vi ikke uttale oss om ennå.
Det første derimot:
De såkalte stopperne inne i støtdemperne filtrerer og absorberer ujevnheter på et nivå som best kan sammenliknes med Citroëns egen hydrauliske fjæring, patentet som ble satt i masseproduksjon i 1954.
En kule med gass og olje ved hvert dekk, erstattet den konvensjonelle fjæren, og ga Citroën en enestående posisjon i bilverden.
Skal du ha en liknende opplevelse i dagens biler, må du over på luftfjæring – og biler i millionklassen.
Med mindre du venter på Citroëns nye C5 Aircross, en kompakt SUV, som lanseres senere i år. Da får du den samme følelsen i en bil som er på størrelse og prisnivå med for eksempel Peugeot 3008 og Nissan Qashqai.
Citroën setter med andre ord en helt ny standard for fjæringskomfort i dagens småbilklasse. Men dagens innovative løsninger ligger altså i støtdemperne, ikke i selve fjæringen.
Forøvrig er Cactus en bil det ikke er så enkelt å bli klok på. Det er vel derfor den er like uvanlig på veiene som den er elsket av sine eiere. I skrivende stund (juli 2018) er Cactus Norges 106. mest solgte bil. I 2017 var den Norges 82. mest solgte.
Men det er en opplagt grunn til at dette tallet kan forbedres: Hvis du vil ha en bil med klassens i særklasse beste fjæringskomfort, så er nemlig Cactus det eneste valget.
Og hvis du vil ha en bil som skiller seg ut i trafikkbildet, som du aldri blir likegyldig til, så er Cactus et opplagt alternativ.
Hvis du derimot vil ha en bil som er ganske god på alt – uten særegenheter, ja tilogmed opplagte mangler – så finnes det både tyske og asiatiske merker for folk flest.
For trekker du fra fjæringen og den spennende designen både utvendig og innvendig, så er Cactus en ganske ordinær bil. I Motors vurdering av eierutgifter og egenskaper, ender den på 64 av 100 poeng.
Det er et godt stykke under de beste.
Men: Har du først falt for fjæringen og designet, så vil du neppe reflektere så mye over at du betaler noen hundrelapper mer i service eller at du får noen tusenlapper mindre igjen på bruktmarkedet – eller at koppholderne er så grunne at en standard kaffekopp velter i første rundkjøring.
Da stanser du heller opp og betrakter bilen fra forskjellige vinkler når du ser den på parkeringsplassen. Og du nyter synet av det minimalistiske instrumentpanelet med de små detaljene som viser at Citroën fortsatt tør være et valg for det smalere lag av vår bilkjøpende befolkning.
Den tresylindrete bensinmotoren på 110 hester går som en kule med manuell girkasse. Men ikke med automat. Motor kjørte nylig en Opel Crossland – som er lengre, høyere og en god del tyngre enn Cactus - med samme motor og manuelt gir. Den føltes småsprek i hastigheter der Cactus – med sin sekstrinns automatkasse – føles litt daff.
Komforten er derimot utmerket, girkassen oppfører seg uklanderlig.
Men har du sammenlikningsgrunnlaget fra en manuell versjon, så merker du at noen av hestene har vært hos slakteren. Prisdifferansen mellom manuell og automat på Cactus er 15.000 kroner.