Du kan bestille forskjellige fargesammensetninger på tak, speil og interiør på Citroën C3.
Citroën C3 2017
66 poeng
Citroën C3 PureTech Exclusive – 110 hk bensin aut. Pris testbil: 231.000, inkl. reg. kost. Motor: Tre syl. bensin rekkemotor m/turbo, 1,2 lit., 81 kW/110 hk v. 6.000 omdr. – dreiemoment 205 Nm v. 1.500 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 10,9 sek. Toppfart: 188 km/t. Dekk på testbilen: Continental VikingContact 6 – 205/50 R17.
Komfort
7/10
Det innvendige støynivået målte vi til 63,3 dBA ved 90 km/t på våt asfalt og det er litt høyere enn de beste i klassen. Ellers sitter vi bra i setene og oversikten ut er god. Sitteposisjonen gjør at vi får følelsen av å sitte i en litt større bil enn det C3 i virkeligheten er. Fjæringen er litt mykere enn i de ande bilene, noe som gir god komfort på landeveien. Det nye automatgiret bidrar til økt komfort.
Design
8/10
Spennende og ungdommelig design med friske fargekombinasjoner. Litt retrostil. Fint førermiljø. Brukervennlig berøringsskjerm. Airbumps er designelement og praktisk samtidig.
Kjøreegenskaper
7/10
Testbilen har en bensinmotor på 110 hester som gjør at du har nok krefter i de fleste situasjoner på landeveien. C3 er nesten like rask som VW Polo i forbikjøringer, godt hjulpet av det nye automatgiret som skifter raskt. Bilen klarer vår kritiske unnamanøvertest i 65 km/t med tung styring og kraftig inngrep av antisladdsystemet. Det er litt dårligere enn de beste.
Miljø og forbruk
5/10
Vi målte forbruket til 0,56 liter på mila i vår testrunde med blanding av by- og landevei. Det er det høyeste av de fire småbilene i testen. Fabrikken oppgir 0,48 så avviket er relativt stort. CO2-utslipp oppgis til 110 gram per kilometer og NOx-utslippet på 18,0 milligram per kilometer. Dette er klart lavest av de fire og den eneste som er på et normalt nivå for bensinbiler.
Utstyr
6/10
Vår C3 har høyeste utstyrsnivå Exclusive. Det betyr at utstyret som ryggekamera, fartsholder (ikke adaptiv), regnsensor for pusserne og så videre er standard. Sikkerhetsutstyret omfatter blant annet automatisk bybrems og fotgjengerbrems skiltleser og filskiftvarsler. Bilen har imidlertid ikke LED hovedlys og du må betale ekstra for blant annet navigasjon (6.000 kroner) og reservehjul (1.200 kroner).
Praktisk
5/10
Citroën C3 er nøyaktig fire meter lang og er ganske praktisk til å være en småbil. Du sitter en tanke høyere her enn i de andre småbilene, innstigning er litt lettere og oversikt fra førerplassen litt bedre. Meny-systemet på DAB-radioen er vanskelig å forstå. To voksne får greit plass i baksetet, selv om beinplassen er litt kortere enn i Polo. Bagasjeplassen er på 300 liter. Bilen kan trekke henger på bare 450 kilo. Luftputene langs siden gjør at du slipper småbulker.
Pris
8/10
Vår testbil til 231.000 kroner har en 110 hesters bensinmotor, automatgir og høyeste utstyrsnivå Exclusive. Dette er mye bil for pengene. Velger du rimeligste utgave med en bensinmotor på 68 hester og manuelt gir, koster den bare 163.000 kroner. Dette er da den klart billigste av de fire småbilene.
Driftskostnader
7/10
Erfaringsmessig har Citroën gjennomsnittlige service- og delepriser. Forbruket fra testbilen ble 0,56 liter på mila og er noe høyere enn andre småbiler. Autolease anslår ca. 4.300 kroner i året i vedlikeholdskostnader. Dette er som snittet i klassen og litt lavere enn snittet i markedet. Citroën gir fem års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting.
Sikkerhet
8/10
C3 fikk bare fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest da den kom for ett år siden. Da hadde den ikke automatisk bybrems for biler og fotgjengere og fikk trekk for det. I dag er dette utstyret standard. Med poengsummer på henholdsvis 88, 83 og 59 for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere, vil det gitt fem stjerner i dag.
Annenhåndsverdi
5/10
Modellens markedsverdi etter fire år/60.000 kilometer er beregnet til å utvikle seg som gjennomsnittet i markedet og litt under snittet i klassen, ifølge Autolease. De anbefaler å velge utstyrsnivået Style for at bilen skal holde seg best i pris. Automatgiret teller positivt.
Luftputer langs sidene og på støtfangerne er standard. De er ikke bare et designelement, men gjør også at du unngår små parkeringsbulker.
Men det er mer enn det ungdommelige utseende med Citroën C3.
Du sitter litt høyere enn i andre småbiler og har bedre oversikt fra førerplassen.
Til å være en småbil, er C3 ganske praktisk. To voksne får greit plass i baksetet.
C3 er blitt 150 kilo lettere siden sist. På en småbil er en slik vektreduksjon imponerende og bidrar til lavere forbruk, bedre akselerasjon og kvikkere kjøreegenskaper.
Vår testbil, med en 110 hesters bensinmotor og automatgir, er ganske kjapp og gir god komfort på landeveien.
Den beste nyheten er at Citroën har byttet ut den trege EMG-girkassen med et vanlig automatgir.
Det gir seg imidlertid utslag i litt høyere bensinforbruk enn de beste i klassen. Vi målte 0,56 liter på mila i blandet kjøring. Hengevekt på bare 450 kilo er et annet svakt punkt hos bilen.
Et kamera i frontruten tar opp hele kjøreturen og kan overføre bilder direkte til vennene dine. Akkurat det er ikke en stor nyvinning for de fleste av oss, men kanskje viktig for yngre kjøpere?
Viktigere er det at bilen nå har fått automatisk nødbrems for fotgjengere. Det hadde ikke C3 da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP tidlig i 2017 med fire stjerner som resultat. I dag ville den fått fem.
Vår godt utstyrte testbil med 110 hester og automat koster 231.000 kroner ferdig på veien og det er etter vår oppfatning en god pris.