Motor test Toyota Prius 2016
Test ToyotaPrius - en av Norges gjerrigste
Toyota lover at nye Prius skal bruke 0,33 liter på mila. Det holder ikke helt. Vår testbil brukte 0,40 liter på mila i en blanding av by- og landeveis-kjøring … uten at vi kjørte spesielt forsiktig. Vi har uansett ikke kjørt en gjerrigere bensinbil på norske veier.
I 1997 lo konkurrentene da Toyota lanserte et hybridsystem som kombinerer en bensin- og elektrisk motor. Toyota har siden solgt 5,2 millioner hybrider og latteren har stilnet. Nye Prius er forbedret på flere måter.
Det første du legger merke til er utseendet. Det er blitt enda mer spesielt enn på ”gamle” Prius. Dette er både en styrke og en svakhet. Noen synes bilen er skikkelig tøff. Andre liker den ikke.
Les også: Disse kan bli Årets Bil i Europa
Både bensinmotoren, nikkel-metall-hydrid batteriene, styringsenheten og elektromotoren er utviklet til å bli mer effektivt. Forbruket og CO2-utslippet er kuttet med 15 prosent og de offisielle tallene sier 0,33 liter på mila og 76 gram CO2 per kilometer. Etter 55 mil med blandet kjøring, havnet vi altså på 0,40 l/mil.
Den største forbedringen ligger i kjøreegenskapene. På svingete vei er bilen mer stabil og kompakt, samtidig som styreresponsen er kvikkere. Mye av forklaringen ligger i at tyngdepunktet er senket, stivheten i karosseriet bedret og at bakstillingen er helt ny. Fortsatt er bilen svært lettkjørt, noe som tiltrekker seg mange kunder. I tillegg er setene er blitt mer komfortable, interiøret mer elegant og stilrent og kvaliteten føles høyere.
Les også: Toyota har de mest trofaste kundene
Toyota har også brukt mer penger på støydemping. Den trinnløse girkassen er forbedret, slik at akselerasjonen skjer på lavere turtall med mindre motorstøy. Men fortsatt er det litt hjulstøy i bilen når vi kjører på grov asfalt.
Prius er blitt seks centimeter lenger, noe du først og fremst nyter godt av i form av at bagasjerommet nå er på over 500 liter. Til sammenlikning er bagasjerommet i en VW Golf GTE ladbar hybrid på 272 liter.
Nytt sikkerhetsutstyr som autobrems for fotgjengere, radarstyrt fartsholder er standard og skiltleser er standard på vår bil. Bilen har også eksos-varmeveksler, som skal gi raskere oppvarming i kupeen på kalde dager. Billigste utgave av nye Prius koster fra 277.900 kroner pluss registreringsomkostninger og vinterhjul.
Til høsten kommer den ladbare utgaven av Prius, som du kan kjøre 40-50 kilometer på strøm før bensinmotoren hjelper deg videre.
DATA
Pris: Testbil kr 314.300 + reg. kostnader (Executive-utstyr). Billigste fra ca kr 277.900 ,- Motor: Bensin/elektrisk 122 hk + trinnløs automat, 0,33 l/mil blandet. Lengde: 4,54 m