TRE I EN: Nye Hyundai Ioniq kommer først som ren elbil og vanlig hybrid, deretter som ladbar hybrid. Designen er mer tradisjonell enn på Toyota Prius. Foto: Rune Korsvoll

Grønn Ioniq imponerer

Test Ioniq - første tur i Hyundais kinderegg

Jeg har kjørt Hyundais nye kinderegg Ioniq. Den er grønn og proppfull av utstyr til en overraskende rimelig pris. I september kommer den elektriske utgaven, i oktober en hybrid ala Toyota Prius. Neste sommer kommer den til og med som ladbar hybrid.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai-forhandlerne har sett med misunnelse på hvordan søster-merket Kia har solgt elektriske Soul i bøtter og spann. Nå får de sin egen elektriske bil. Ioniq har en elektrisk motor på 120 hester, som er sterk nok til å kjøre fra de fleste i lyskryssene. Elmotoren gir full trekkraft fra først omdreining.  Batteripakke er på 28 kWh og skal ifølge Hyundai gi en rekkevidde på 280 kilometer. Hvor langt det holder i virkeligheten, får vi ikke noe svar på før vi har kjørt bilen hjemme i Norge. Foreløpig har jeg bare kjørt noen mil på flate veier på godt sommerføre i Nederland. Uten noe som helst forsøk på økonomikjøring, ville jeg klart i underkant av 200 kilometer på fullt batteri.

Les også: Disse bilene kan bli Car of the Year

Imponerende utstyr

Prisen på elektriske Ioniq starter på 239.500 kroner pluss leveringskostnader og vinterhjul. Det er en god pris, tatt i betraktning at svært mye utstyr er standard på denne bilen: Automatisk bybrems for biler og fotgjengere, ryggekamera, filskiftvarsler med aktiv styring tilbake i feltet, fartsholder med  avstandsholder til bilen foran, navigasjon med gratis livstids oppdatering av kartverk, regnsensor for vinduspusserne og så videre. Ventilerte skinnseter og stort soltak koster ekstra. Det samme gjør LED-lys, som nok er det vi ønsker oss mest.

Ioniq kommer med 16-tommers hjul (15 på hybrid) som standard. Det er en fordel både for forbruket og det innvendige støynivået. Det er lavt og bidrar mye til komforten. I tillegg er trinnløst automatgir, eller Singel Speed Reducer som Hyundai kaller det,  standard. Det betyr at det bare er å trykke på Drive-knappen, gi gass og resten ordner seg selv.

Les også: Toyota Prius - Norges gjerrigste?

Ionoq ser ut som og føles som en helt vanlig bil på størrelse med Toyota Prius. Førerplassen skiller seg ikke fra en vanlig familiebil, bortsett fra at automatgir er standard og betjenes med tre knapper på konsollen mellom forsetene.

Baksetet har god plass til to voksne. Den store batteripakken er plassert under baksetet og i bagasjeområdet og stjeler noe plass fra bagasjerommet. Det er på bare 350 liter.

To hybrider

Ioniq hybrid, som kommer i månedsskiftet september/oktober, har en bensin-motor og elmotor som til sammen yter 141 hester og et CO2-utrslipp på 79 gram ifølge fabrikken. Det vil si et forbruk på rundt 0,35 l/mil. Den blir en direkte konkurrent til Toyota Prius. Det lille batteriet på 1,5 kWh, tar vare på energien under nedbremsing og kan ikke lades fra en kontakt. Den elektriske motoren bruker dette til hjelp ved akselerasjoner, noe som kutter forbruket. Denne utgaven koster fra 264.950 kroner og har den samme gode utstyrspakken som elektriske Ioniq.

Les også: Nå vil "alle" ha ladbare hybrider

 Den ladbare hybrid-utgaven som kommer neste sommer, har et større batteri, som kan lades fra veggen hjemme – eller hurtiglader. Denne kan kjøres 50 kilometer på strøm før bensinmotoren starter og hjelper deg videre. Prisen på denne er ennå ikke klar.

DATA

Pris: Testbil Ioniq elektrisk fra kr 239.950,- + reg.kost. Motor: Elektrisk 120 hk + trinnløst gir + 28 kWh batteri, rekkevidde 280 km. Lengde: 4,47 m. Bagasjerom: 350 lit.