EN NY DIMENSJON: Med berøringsskjermen i 3D, vil Continental gi føreren en utvidet realitetsopplevelse av førermiljøet under kjøring. Foto: Continental
EN NY DIMENSJON: Med berøringsskjermen i 3D, vil Continental gi føreren en utvidet realitetsopplevelse av førermiljøet under kjøring. Foto: Continental

Er dette fremtidens førermiljø?

Viser frem instrumentpanel i 3D

En av bilindustriens største underleverandører, tyske Continental, viste nylig frem det de kaller fremtidens dashbord, samt et virtuelt «gjennomsiktig panser».

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: 3D-teknologi og virtuelt røntgensyn skal forbedre kjøreopplevelsen, ifølge Continental.

Det spesielle med 3D-teknologien som ble vist, er at det ikke trengs 3D-briller. Den utvider mulighetene til den tradisjonelle berøringsskjermen og skal ifølge Continental forbedre brukeropplevelsen betydelig.

Demonstrasjonen fant sted på den store teknologimessen CES i Las Vegas tidligere i januar.

Høyoppløst 3D

Displayet, med berøringsfunksjon, er plassert i midtkonsollen. Hensikten med tredimensjonal utheving og komplekse lyseffekter skal være å formidle informasjon til alle i bilen raskt og trygt. Displayet, som er utviklet med teknologi fra Silicon Valley-selskapet Leia, vises med 4K-oppløsning.

– 3D-teknologi har blitt svært populært, og det med god grunn, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

– Foruten den forbedrede visuelle opplevelsen, er det mange fordeler med en tredimensjonal presentasjon av informasjon. Det gir overlegen brukervennlighet, fordi oppfatningen av informasjon går raskere. I tillegg er samspillet mellom kjøretøyet og passasjerene mer komfortabelt og intuitivt, sier Knudsen.

Les også: Ny teknologi halverer veistøyen

«Gjennomsiktig panser»

I tillegg til denne besnærende 3D-teknologien viste Continental sin tolkning av et «gjennomsiktig panser». Funksjonen viser sjåføren hva som befinner seg i den delen av synsfeltet som er skjult av panseret, som terrenget, veien og hindringer som ellers ikke ville ha vært synlige.

Slik teknologi er ikke ny:

Land Rover demonstrerte sin variant av det usynlige panseret alt i 2014.

Systemet består av fire satellittkameraer og en elektronisk kontrollenhet. Spesielt utviklet programvare rekonstruerer bildet under kjøretøyet og setter ifølge Continental dette bildet nøyaktig i surround-visningen føreren får se.

GJENNOMSIKTIG: Det såkalt usynlige panseret er i virkeligheten et bilde som er en elektronisk rekonstruksjon av det som befinner seg utenfor synsfeltet rett foran bilen. I motsetning til Land Rovers system, som var projisert på frontruten, vises bildet her i en skjerm. Foto: Continental
GJENNOMSIKTIG: Det såkalt usynlige panseret er i virkeligheten et bilde som er en elektronisk rekonstruksjon av det som befinner seg utenfor synsfeltet rett foran bilen. I motsetning til Land Rovers system, som var projisert på frontruten, vises bildet her i en skjerm. Foto: Continental

Powered by Labrador CMS