TO VERDENER: Med utseendet til en SUV og praktiske egenskaper som en flerbruksbil, er Citroën C3 Aircross det beste fra to verdener. Foto: Rune Korsvoll og Citroën

Vi har prøvekjørt C3 Aircross:

Den kuleste bilen fra Citroën på mange år

En frisk stil, egenskapene til en SUV og et overraskende praktisk interiør, blir de viktigste punktene når Citroën C3 Aircross kommer til Norge i desember. I tillegg er prisen ganske hyggelig.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn kjøper SUV-er som aldri før, men konkurransen i det kompakte segmentet er tøff.

Bare i løpet av høsten kommer det tre-fire nye konkurrenter på markedet.

Derfor trenger C3 Aircross noe som kan skille den fra mengden.

Utseendet med de mange fargekombinasjonene gjør akkurat det. Den har arvet noe av designet fra C4 Cactus, men fått litt ekstra plastikk-stæsj rundt hjulbuene og under støtfangeren foran.

Les også: Denne SUV'en er for store anledninger

Den har den høye sitteposisjonen og enkle inn- og utstigningen som kjennetegner en SUV. Bakkeklaringen på 17,5 centimeter passer godt til dårlige norske hytteveier.

Les også: En av James Bonds kuleste biler var en Citroën

Firehjulstrekk kommer imidlertid ikke på C3 Aircross. Heller ikke noen form for elektrifisering.

Den er bygget på en plattform for biler med forhjulstrekk.

Som et plaster på såret får du en såkalt «Grip-control», som er et avansert antispinn-system der du kan stille inn kjøreprogram og sørge for bedre grep på forskjellige underlag som snø, grus etc.

Et tilsvarende grep som firehjulstrekk gir det imidlertid ikke.

Motor.no har allerede kjørt de første milene i bilen, som kan bli en bestselger for Citroën i Norge.

Opplevelsen bak rattet er riktig trivelig.

Vår bil hadde en 110 hesters turbo-dieselmotor som trekker godt på svingete og bratte veier.

Citroëns nye automatgir anbefales. Det skifter presist og godt og bidrar i høy grad til en komfortabel kjøretur.

På franske veier er hjulstøyen overraskende lav, men hvordan dette blir på slitt, norsk asfalt, har vi ennå ikke noe svar på.

De brede stolpene til frontruten, som i tillegg sitter lengre farm enn normalt, er imidlertid plagsomme.

På svingete veier må vi se ut igjennom sidevinduet for å få oversikt. Ved fotgjengerfelt kan stolpene skjule en fotgjenger.

Les også: Så mye bensin bruker bilene i virkeligheten

Til tross for at C3 Aircross har mange av egenskapene til en SUV, har den bevart en del av de praktisk egenskapene til en flerbruksbil.

Det betyr at baksetene kan skyves 15 centimeter fram og tilbake, alt etter behov for beinplass bak eller plass i bagasjerommet.

I utgangspunktet er det plass til 410 liter bagasje, og det er bra for en bil på 4,15 meter. Bakseteryggene kan slås ned slik at du får et flatt og stort lasterom.

I tillegg kan seteryggen på passasjersetet foran legges ned, slik at du kan frakte IKEA-pakker eller andre gjenstander på opp til 2,4 meter.

Les også: Ti spenennde bruktbilkupp

Citroën C3 Aircross koster fra 249.900 kroner ferdig på veien.

Da får du en 100 hesters bensinmotor med turbo, manuelt gir og laveste utstyrvariant.

Denne utgaven har ikke nødbrems for fotgjengere og vil derfor bare få fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. For å få dette utstyret og fem stjerner, må du opp i høyeste utstyrsgrad Exclusive.

Sammen med en 110 hesters turbodiesel og automatgir, lik den vi har kjørt, blir prisen da rundt 290.000 kroner.

I desember kommer bilen til norske Citroën-forhandlere.