Motor.no har kjørt VWs nye, lille SUV:
T-Roc blir VWs nye stjerne-SUV
Endelig har VWs designere fått lov til å utfolde seg fritt. Resultatet er blitt en liten SUV som både er spennende å se på og å kjøre. T-Roc kommer til Norge ved årsskiftet, men motor.no har allerede de første milene bak rattet i bilen.
T-Roc har alt det norske bilkjøpere vil ha for tiden. Nesten.
Høy, oversiktlig sitteposisjon, god bakkeklaring, enkel inn- og utstigning. I tillegg kan du velge firehjulstrekk dersom du ønsker det. De fleste SUV-ene i denne klassen har bare forhjulstrekk.
Den mangler bare en viktig ting: En eller annen form for elektrifisering.
I Norge er nå rundt 50 prosent av alle biler som selges enten rene elektriske, ladbare hybrider eller vanlige hybrider.
Les også: Motor tester fire spennende SUV'er
Toyota CH-R, som er bestselgeren i denne klasen, har hybriddrivverk. Neste år kommer Hyundais SUV Kona i elektrisk utgave og vil stjele mange kunder.
T-Roc har ingen elektriske drivverk og vil ikke få det. I hvert fall ikke med det første, ifølge VW.
Les også: VWs elektriske SUV skal gå 500 kilometer
Utseendet taler for seg selv. Det er blitt mye mer ungdommelig og spennende enn i storebror Tiguan, med blant annet mage muligheter for fargevalg og egen farge på taket.Det tiltaler yngre bilkjøperne, men i en verden der pensjonistpar i 60 og 70-årene stadig blir yngre i hodet, er dette en oppskrift for suksess.
De eldre vil i tillegg synes at størrelsen på bilen er svært passende.
Den er omtrent like lang som en Golf, noe som betyr bedre oversikt og enklere parkering.
Beinplassen i baksetet er imidlertid begrenset, men til gjengjeld er bagasjerommet en god del større enn i Golf – 445 mot 380 liter.
Interiøret er nytt og annerledes. Også her er det de yngre kjøperne det fris til, med blant annet detaljer av farget hardplast. Det er lenge siden vi har sett det i en VW.
I de dyrere utgavene er instrumenteringen digital, men svært oversiktlig.
Kjørestillingen er god slik vi kjenner fra Golf.
På veien er det innvendige støynivået litt høyere enn vi kan huske fra Golf, noe som kan skyldes at vår testbil kjører på store 19-tommers hjul.
Det er kult å se på, men dyrere og altså mer støyende enn 17 eller 18-tommers hjul som er standard.
Kjøreegenskapene ellers er stabile og nesten en perfekt blanding mellom sportslighet og komfort.
Les også: Dette er de beste vinterdekkene til SUV'er
I Norge kan vi tenke oss at en 115 hesters tre-sylindret utgave med forhjulstrekk og manuelt gir kan bli bestselgeren. Den koster fra 286.900 kroner ferdig på veien. Toyota C-HR Hybrid. koster fra 304.000 kroner pluss registreringskostnader og har 122 hester og automatgir.
Utgaven med en 150 hesters motor med firehjulstrekk og DSG automatgir kan også bli en storselger.
Foreløpig har vi kjørt bensinutgaven med 190 hester og firehjulstrekk, men den blir neppe en storselger i Norge.
DATA
Pris: Testbil T-Roc – kr 420.700,-. Motor: firesyl. bensin m/turbo, 190 hk + åttetrinns aut. gir, firehjulstrekk. 0,67 l/mil , CO2 1535 gram/km blandet. Lengde: 4,35 m