Nye bestselgere
SUV-ene som norske bilkjøpere vil elske
Nesten halvparten av alle kandidater til Årets Bil i Europa 2015 er suv-er. Det gjenspeiler den kraftige økningen i salget av slike biler vi ser både i Norge og Europa. Produsentene følger opp med stadig mer spennende modeller.
Her har vi samlet ytterligere seks som kommer til å bli tatt godt imot av norske bilkjøpere. Ikke minst fordi du nå kan velge om du vil ha firehjulstrekk eller tohjulstrekk på de fleste. Sistnevnte til priser som passer norske lommebøker godt.
MERCEDES GLC erstatter ”gamle” GLK og framstår som en helt ny bil, både når det gjelder design og kjørekomfort. Førerplassen, inkludert setene, er svært gode. I tillegg er den en god del større enn forgjengeren. Det betyr at plassen i baksetet er god for tre og bagasjerommet tar hele 550 liter. Med luftfjæring, eller ”air body control” som Mercedes kaller det, er kjørekomforten god og støynivået lavt. Bilen kan heves fem ekstra centimeter under kjøring på dårlig vei eller i dyp snø. Firehjulstrekk og automatgir er standard i Norge. Men GLC er ingen billig bil. Vår 250 med 204 hester koster fra 610.000 kroner pluss registrering. En 220 med 170 hester holder etter min mening bra. Den koster ”bare” fra 585.000 kroner. En ladbar hybrid-utgave er på vei, men kan ikke leveres før neste sommer.
SUZUKI VITARA befinner seg i andre enden av skalaen når det gjelder pris og kulhet. Den er en firehjulstrekker for alle, med grei komfort, ganske barskt utseende, men langt unna den luksusfølelsen du finner i Mercedes. En helt ny turbo bensinmotor på 120 hester gir bra ytelser, et forbruk på 0,56 liter på mila og en pris fra 299.900 kroner pluss registreringskostnader. For 15.000 kroner ekstra får du automatgir. Vitara er betydelig mindre enn gamle Vitara – omtrent like stor som Suzuki S-Cross – men skal visst tiltrekke seg individualistene. Uansett er ikke bagasjerommet på 375 liter av de største.
BMW X1 er 4,43 meter lang og dermed et hakk mindre enn Mercedes GLC. I praksis betyr det et baksete som passer for to voksne og et bagasjerom på 505 liter. Kjøreopplevelsen er ganske sportslig, ikke minst på grunn av gode seter med mye støtte. Styring er presis og understellet har et ganske kompakt og fast oppsett. Men det slipper også igjennom noe hjulstøy. X1 får du både med firehjulstrekk og bakhjulsdrift. Sistnevnte koster fra 390.000 kroner pluss registreringskostnader med den nye 150 hesters dieselmotoren. Motoren trekker imponerende godt, ikke minst takket være et dreiemoment på 330 newtonmeter. Mer enn dette føler ikke jeg behov for. En X1 20d med 190 hesters motor og firehjulstrekk starter på 488.300 kroner.
RENAULT KADJAR er egentlig søstermodellen til populære Nissan Qashqai, men er åtte centimeter lenger og bygges på en annen fabrikk. Den ekstra lengden betyr litt større bagasjerom. Med alle seter nedfelt, kan du laste gjenstander på opptil 2,52 meter. Flest biler vil bli solgt med forhjulstrekk og har en ”listepris” fra 265.000 kroner med en 130 hesters bensinmotor. Det er mye for pengene. Firehjulstrekk får du på 130 hesters diesel, som for øvrig gir svært god trekkraft, fra 345.000 kroner. Kadjar har det aller meste av moderne utstyr, inkludert det som har med sikkerhet å gjøre. Noe hjulstøy er det jeg noterer på minussiden.
HYUNDAI TUCSON er et solid løft sammenliknet med gamle ix35. Ikke minst er sikkerhet og komfort løftet til et helt nytt nivå. Setene er bedre, støynivået innvendig lavere og både komfort- og sikkerhetsutstyret er betydelig oppgardert. I tillegg har bilen fått en 136 hesters turbodiesel med sekstrinns girkasse, som gir hele 373 newtonmeter dreiemoment. Tuscon er større og mer praktisk, men er ikke blitt dyrere enn ix35. Det vil si at en utgave med tohjulstrekk koster fra 299.000 kroner ferdig registrert. Ønsker du firehjulstrekk og automatgir, så er prisen 416.000 kroner.
KIA SORRENTO er bilen for deg med behov for mye plass. Den er 4,78 meter lang og har sju seter og firehjulstrekk som standard. Kia sier selv at dette er en konkurrent til Audi Q5, og med en pris som ligger fra 589.900 til 719.900 kroner, så er den kanskje det. Problemet er at kunder som vurderer biler i denne prisklassen, sjelden tenker på Kia. En 200 hesters dieselmotor er standard, så det er ikke kreftene det står på. Utstyrsnivået er også bra. I tillegg har den mer innvendig plass. Det ladbare hybrid-drivverket fra Kia Optima passer i Sorrento, men det er ennå ikke bestemt om det vil komme. På minussiden noterer jeg litt mer dieselstøy enn ønskelig.