OPP MED HÅNDA: Bompengefinansieringen av tre store veiprosjekt ble vedtatt med overveldende flertall i Stortinget tirsdag. Foto: Peter Raaum

Stortinget vedtok nye bompenge-milliarder:

«Større sirkus er det ikke mulig å få til»

Her setter Stortinget punktum for en fem timers bompengedebatt som ble like absurd som den var forutsigbar. 142 kilometer med fire-felts motorvei ble vedtatt med overveldende flertall – og med en bompengeregning til bilistene på mellom 15,6 og 22 milliarder.

Publisert Sist oppdatert

E6-strekningene Ulsberg-Melhus (64 km i Trøndelag) og Moelv-Øyer (43 km i Hedmark-Oppland), samt E18 Langangen-Dørdal (35 km) i Telemark, ble bokstavelig talt banket gjennom.

Selve debatten dreide seg om alt annet enn de tre veistrekningene.

– Dette handler om vår felles evne til å bygge landet, proklamerte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) tidlig i debatten, men deretter var det ingen som tok ordet «felles» i sin munn.

I stedet haglet beskyldningene om hvem som har løpt raskest fra løftene, hvem som har drevet dobbeltspill, hvem som har omsorg for bilistene, hvem som vil bygge vei.

Og hvem som vil ta inn bompenger for å finansiere festen.

Svaret på nesten alle spørsmål var «nesten alle».

Les også: «Bompengegjelden vil bre øke»

Må maksimere

– Debatten var veldig forutsigbar – med en opposisjon som later som de er mot bompenger, men som stemmer for. Det er ikke overraskende for meg. Det viser bare at den kampen vi må føre handler om å maksimere bomreduksjonen som er mulig å få til, innenfor de politiske rammene vi har, sier Dale til Motor.

Med det signaliserer han at Frp vil fortsette samme kurs som nå: Full gass på veibygging, selv om prisen er bompenger som tidligere Frp-leder Carl I. Hagen liker så dårlig at han valgte å permittere seg for å unngå stortingsvoteringen.

Men Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum ser den pågående bomdiskusjonen som et varsel om at den helt store debatten om finansiering av veier nå nærmer seg. Han mer enn antyder at det da vil bli spørsmål om den rekordstore satsingen på veibygging – med tilhørende bomfinansiering – er for ambisiøs.

Han unnlot heller ikke å klistre Frp til ansvar for dagens situasjon:

– Vi har aldri sett større sprik mellom ord og lære. Og større sirkus er det ikke mulig å få til.

Les også: Så mye må du betale i bompenger i år

Ikke «bompengedronning»

Men det var faktisk mange i manesjen som sørget for å gjøre forestillingen i Stortinget minneverdig.

– Denne saken gjelder noe langt mer enn bompenger, den handler om Frps sjel, konstaterte Vedums partikollega Per Olaf Lundteigen – før han foredro om Bolkesjø og mannen som ikke var i salen, Carl I. Hagen.

Arbeiderpartiets Sverre Myrli rettet derimot kritikken mot Frp-leder Siv Jensen – som han konstaterte blir kalt «bompengedronning».

– Men «Drama Queen» er vel et bedre uttrykk? rakk han å spørre før presidenten irettesatte ham.

Frp og de tre regjeringspartiene fikk heftig kritikk for utsettelsen som gjorde at Stortinget behandlet tre bompengeproposisjoner tirsdag kveld. To av dem skulle vært oppe for to uker siden, men ble utsatt fordi Frp måtte ha ekstraordinært landsstyremøte om bompengesaken.

– Frp har aldri vært grundigere avslørt enn nå. Denne gangen er de, unnskyld president, virkelig tatt med buksene nede. Behovet for intern håndtering i Frp førte til at man utsatte saker for behandling i denne sal, sa tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Les også: Slik brukes bypakkemilliardene

En gledens dag

Replikkene om Frps kamp mot nye bommer og for nye veier kom så tett at Sivert Bjørnstad (Frp) til slutt måtte forsikre:

– Det er utrolig mange gode hobbypsykologer her i salen. La meg berolige dere: Det står bra til med oss Frp’ere. Og en av grunnene til at det står bra til er at det i år skal åpnes over 100 km motorvei.

– Dette er en gledens dag, konstaterte Bjørnstad.