LITT PRAKTISK: Mini Clubman er 27 centimeter lenger enn en vanlig Mini, mer praktisk, men gir like mye kjøreglede. Foto: Rune Korsvoll

Prøvekjørt MIni Clubman

Stor Mini med mye kjøreglede

Dette er en av årets mest spennende biler. I hvert fall hvis du er på jakt etter mye kjøreglede og en bil som skiller seg ut fra det resten av nabolaget kjører. Dessuten er den ganske praktisk til tross for at navnet er Mini.

Publisert Sist oppdatert

Andre kaller det stasjonsvogn. Mini sier Clubman. I praksis betyr det at bilen har fire dører pluss en bakdør som er delt i to. Den er 27 centimeter lenger enn en vanlig Mini. For en barnefamilie blir nok bilen i trangeste laget, mens for et par med ikke alt for stort behov for bagasjeplass, er den være et spennende alternativ. Bagasjerommet på 360 er omtrent litt mindre enn plassen i en vanlig VW Golf. Det beste med nye Clubman er at den upraktiske halve sidedøra fra forrige modell er byttet ut med skikkelige dører som gir lettere atkomst til baksetet.

Interiøret har fortsatt retro-preget fra opprinnelige Mini, men er mer brukervennlig. Det aller mest spennende er kjøreegenskapene. Bilen ligger klistret på veien, reagerer presist på alle rattbevegelser og er samtidig ganske komfortabel. Den har mindre hjulstøy enn tidligere, men fortsatt noe å gå på.

Ved lansering er en tre-sylindret bensinmotor på 136 hester eller en diesel på 150 det mest aktuelle alternativene. Vi har kjørt den første med en åtte-trinns automatgirkasse. Den er overraskende sprek og trekkvillig og er faktisk sterk nok til å oppfylle kravet om mye kjøreglede. Prisen for denne bilen er 296.000 kroner. En Cooper S med 190 hester setter selvfølgelig prikken over i-en, men da starter prisen på 357.300 kroner  pluss registreringskostnader.

DATA

Pris: Fra ca. kr 274.900 ,- + reg. kost (Cooper manuell). Motor: Bensin turbo 136 hk + manuelt gir, 0,51 l/mil, 118 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,25 m. Bagasjerom: 360 lit.