ÅRETS FØRSTE EURONCAP-TESTER
Stjernesmell for Ford Mustang – Volvo i toppform
De fleste nye biler klarer fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Noen får fire. Ford Mustang får to stjerner i testen som offentliggjøres i dag. Bedre går det med Volvo S90, som får en av de beste poengsummene noen gang.
Siden EuroNCAP startet sine kollisjonstester, er det bare tre biler som har fått så lite som to stjerner. Det var Lancia Ypsilon (2015), Renault Trafic (2012) og Landwind CV9 (2010).
Mustang er ikke noen billig bil, med priser fra 710 000 kroner og oppover. Det som trekker mest ned i testen er mangel på sikkerhetsutstyr som automatisk nødbremsesystem (AEB), som blant annet ville påvirket nakkeslengbeskyttelsen.
Les også: Dette er de sikreste bilene for barnefamilier
Ford har informert Euro NCAP om at biler som blir levert senere i 2017 både har fotgjenger-registrering, automatisk nødbremsesystem, og feltskift-varsler.
VOLVO PÅ TOPP: Volvo S90 er også testet og EuroNCAP kommenterer at bilen gir svært god beskyttelse til voksne og barn i alle typer kollisjoner. Den får fem stjerner og høye poengsummer i alle tet-disipliner. Også nødbremssystemet er testet og konklusjonen her er at bilen bremser automatisk til full stopp for mennesker og andre biler under alle forhold i bykjøring.
– Volvo S90 og V90 er de første bilene som har fått seks poeng av seks mulige i Euro NCAPs kategori «Autonomous Emergency Braking for Pedestrians», det vil si Autobrems for fotgjengere. Begge modellene får dessuten maksimale fem stjerner i det sammenlagte resultatet, sier informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway til Motor.
– Kategorien «autobrems for fotgjengere» ble en del av Euro NCAP i fjor. Vi er veldig stolte over å være første med seks poeng av seks mulige. Slik skal det også være for Volvo Cars, som har hatt sikkerhet som sitt «DNA» siden 1927, sier Gutteberg Hansen.
MUSTANG I FRONT-KOLLISJON: Mustang har en stabil kupé som beskytter knær og lår godt, men kollisjonsputene fungerte ikke optimalt og hodene til fører og sidepassasjer fikk kontakt med rattet og dashbordet. Kraftbergrensene i bilbeltene fungerte heller ikke optimalt for sidepassasjeren. Da bilen ble testet mot barriere i full bredde fikk passasjeren i baksetet alvorlige skader. Bilbeltene i baksetet har verken strammere eller kraftbegrensere!
Les også: Slalomskiene veier plutselig 144 kilo
I nakkeslengtesten oppstod det kritiske skader på nakken til baksetepassasjeren, og moderate skader foran i bilen. Ved sidekollisjon mot barriere skåret Mustang på topp, med god beskyttelse av alle kritiske områder på kroppen. Selv i den mer alvorlige sidekollisjonen mot stolpe, var beskyttelsen tilstrekkelig og god.
SIKKERHET FOR BARNA: For er ti-åring er sikkerheten tilstrekkelig ved frontkollisjon. Side-barrieretesten indikerte god beskyttelse for seksåringen i barnesete, mens tiåringen som satt på setepute fikk liten beskyttelse av hodekollisjonsputen og fikk derved stor hodeskade fra den bakre vindusstolpen.