PROBLEMER: Søksmål, krangel og oppsigelser har 2017 til et annus horribilis for Uber.

SKANDALE FØLGER SKANDALE FOR UBER

Står Uber ørene i trøbbel

Transport- og teknologiselskapet Uber, et av symbolene på den nye delingsøkonomien, rystes i grunnvollene.

Publisert Sist oppdatert

Teknologiselskapet Uber driver med det de kaller for «transportdeling»: Privatpersoner kan bruke egen bil og egen tid på å transportere andre mot betaling, og Ubers app-teknologi gjør bestillings- og betalingsprosessen ukomplisert for kundene.

For mange andre involverte har det ikke vært like enkelt.

Taxiselskaper og fagforeninger har rast mot Uber siden selskapet koblet på sine første kunder i San Francisco juli 2010. Men parallelt med kritikken har Uber blitt løftet fram som kroneksempelet på hvordan den nye teknologien bryter ned tradisjonelle makt- og bransjestrukturer til fordel for brukerne.

Og til eierne, må man kunne si: Analytikere har anslått selskapets verdi til nær 70 milliarder dollar, snaut 600 milliarder kroner. Eller litt under et halvt norsk statsbudsjett, om du vil.

Selv om kontroverser har fulgt selskapet siden oppstarten, har konfliktene eskalert det siste halve året i omfang og alvorlighetsgrad:

  • Uber ble boikottet av anslagsvis 200.000 kunder fordi selskapet prøve å profitere på en taxi-streik i New York City, en streik som ble avholdt i protest mot Donald Trumps første presidentordre om innvandring.

  • Waymo, et selskap i konsernet til Google-eier Alphabet, har saksøkt Uber som de mener har stjålet deres teknologi for selvkjørende biler.

  • En tidligere ansatt har beskyldt – og anmeldt – selskapet for nærmest å ha satt seksuell trakassering i system.

  • En video som avslørte hvordan Uber-sjefen Travis Kalanick fra baksetet endte i munnhuggeri med en sjåfør, gikk sin seiersgang i medier verden over.

  • Sist søndag valgte Jeff Jones, nummer to i selskapets hierarki, å si opp stillingen sin. «Det jeg opplever i Uber står i kontrast til alt jeg har lært og etterlevd om lederskap», sa han i en uttalelse på vei ut.

Men den største bomben under lasten kan være Greyball, et omfattende program for å lure myndighetene i byer der Uber hadde blitt forsøkt stoppet. Avisa New York Times skrev for snart tre uker siden om hvordan selskapet samlet data gjennom sin app for å identifisere og deretter omgå personer som arbeidet for lokale myndigheter med å hindre Ubers virksomhetsetablering.

Ubers advokatteam godkjente metodene som er brukt – og fortsatt brukes – i byer verden over, men kritikken mot selskapet er voksende.

– Jeg er svært bekymret over at Uber med viten og vilje kan ha lagt hindringer i veien for lokale myndigheters anstrengelser for å beskytte rettighetene til byens borgere, sier Ted Wheeler, borgermester i Portland, Oregon – en by der Ubers tjenester først ble erklært ulovlige.

Men det skal sies: Uber møter utfordringene med et visst alvor. Ingen ringere enn USAs forrige justisminister, Eric Holder, er engasjert for å lede granskningen av påstandene om seksuell trakassering i selskapet.