Nå endres betalingsmodellen:
Slik skal myndighetene få mindre salt på veiene
Myndighetene vil ha mindre salt på veiene, og legger om betalingsmodellen for salting fra kommende vinter.
I vintersesongen 2016/2017 ble det strødd 231 000 tonn salt på norske veier. Til sammenligning ble det strødd 943 000 tonn sand og brøytet 20,8 millioner kilometer.
Til nå har entrepenørene fått betalt for mengden salt som er brukt. Nå skal de kompenseres for tiden de bruker istedet.
– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Les også: Ny Mjøsbru kan bygges med utenlandsk trevirke
Den nye betalingsmodellen gir entreprenørene som salter noe av godtgjørelse per time arbeidet. Dette vil gjelde for alle nye kontrakter med oppstart fra høsten 2018, i følge pressemeldingen.
Bruk av salt på veiene om vinteren kan ha påvirkning på jord, biologi og vann.
– Vi ønsker å legge til rette for en mer bevisst holdning til bruk av salt på veiene. Det nye opplegget gir entreprenørene bedre mulighet til å justere mengden salt det faktisk er behov for på de ulike veistrekningene. I stedet for å bruke for å kanskje salte for mye på en tur, kan de nå i større grad ta en tur ekstra dersom forholdene krever det, sier samferdselsministeren.
Les også: Slik får du maks rabatt ved bomstasjonene
I tillegg har veimyndighetene de siste årene satt krav om at strø- og brøytebilsjåførene må gjennomgå opplæring og bestå en test i vinterdrift med et spesialtilpasset opplegg for dem som salter.
Endringene i kontraktene og opplæringen er en oppfølging av «Salt SMART», et forskningsprogram Statens vegvesen gjennomførte fra 2007 til 2011. Med mer firefelts vei kreves det salting av et større vegareal.
Dette, sammen med endringer i klimaet, er grunnen til at bruken av salt har økt de siste årene.