HOT ER GODT: – Det tar om lag 40 minutter å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, og best effekt får du hvis batteriet allerede er varmt, sier Bavaria-ekspert Bjørn Christian Haaland.

Enkle grep hjelper:

Slik lader du smart

Visste du at elbilen lades raskere når batteriet er varmt, og at det er mer effektivt når batteriet er nesten tomt? Ta noen grep for å få mest mulig ut av ladingen.

Publisert Sist oppdatert

Rekkeviddeangst er kommet inn som et nyord på norsk. Det er den følelsen du får når du ser at batterikapasiteten faller og du fortsatt har noen mil igjen til nærmeste ladestasjon.

Men det er mindre og mindre å frykte.

Elbilene kommer med stadig lengre rekkevidde, og ladestasjoner bygges ut fortløpende.

Elbilforeningens statistikk viser at det per mai 2018 finnes nesten 10.000 ladestasjoner i Norge. Bor du bynært eller i områder med mye trafikk kan du være ganske trygg på at du finner en ladestasjon før batteriet er i nærheten av å gå tomt. 

Les også: Her finner du oversikt over ladestasjoner og -kapasitet

Bedre effekt med varm bil

Bjørn Christian Haaland er ekspert på elbiler hos Bavaria. Han er opptatt av at lading ikke skal gjøres så komplisert.

- Det tar om lag 40 minutter å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, og best effekt får du hvis batteriet allerede er varmt, forklarer han.

Når det er sommertemperatur ute er det ikke avgjørende å kjøre bilen varm. Da er batteriet naturlig varmt. Men ved temperaturer lavere enn 10 plussgrader, går det raskere å lade et forvarmet batteri.

- Sett bilen til lading med det samme du kommer hjem. Skal du lade på en ladestasjon, lønner det seg å kjøre bilen noen mil først. Parkerer du bilen i en garasje, er det en fordel, sier han.

Skal du på fjellet en kald vinterdag, kan det være lurt å være litt ekstra bevisst. Sett bilen til lading idet du kommer frem, ikke vent til etter skituren.

- Hvis du venter med hurtiglading til du skal reise hjem igjen og bilen er god og kald, kan du gange ladetiden med to, forklarer Haaland.

Penger å spare

At bilen lades raskt, er ikke så viktig når du lader hjemme over natten. Men på hurtigladestasjonene betaler du for hvor lenge bilen står til lading. Desto lenger tid det tar, jo dyrere blir det.

- Så ved å lade bilen når batteriet er varmt, sparer du både tid og penger, understreker Haaland.

Det går dessuten raskere å lade når det er lite strøm igjen på batteriet. Et tomt batteri har større ladekapasitet, mens effekten går ned når det nærmer seg fulladet.

Det er likevel ikke sånn at du trenger å tømme batteriet eller være redd for klattlading.

- Lad når du kan og når du trenger det, sier Bjørn Christian Haaland enkelt. Det er ikke vanskeligere enn som så.

Les også: Sånn får du lenger rekkevidde

 

Du kan kaste lua

Det føles som en evighet siden, men det er ikke mer enn noen få år siden folk satt i elbilen med lue og votter på for å spare batteriet. Ingen snakker om lue lenger.

De fleste nyere elbilene har en tidsinnstilling som gjør at du kan forvarme bilen før du skal kjøre. Du kan for eksempel aktivere den ved hjelp av BMW Connected app på telefonen.

Forvarmer du bilen mens du lader, bruker du ikke batterikapasitet for å varme opp kupeen.

Du lader billigst hjemme

Selv om det fortsatt er gratis å lade på offentlige ladestasjoner, må de fleste betale for hurtiglading. Det gjør det billigere å lade hjemme. Prisen på strømmen er den samme, men ladestasjonene må naturlig nok ta et påslag.

Å få montert en ladestasjon hjemme koster rundt 15.000 kroner.

Etterhvert vil også de fleste borettslag og sameier måtte sette opp ladestasjoner på fellesområdene.

– Fortsatt er det en del uenighet når kostnadene med å installere ladepunkter skal deles på alle, men for de fleste vil det være en fornuftig investering, mener Haaland.

– Prøv å selge leiligheten din om tre år uten tilgang til ladestasjon ... Sannsynligheten for at kjøperen har elbil er stor.

 

En ladestasjon er uansett tryggere, raskere og enklere enn å lade i en vanlig stikkontakt.

Selv om elbiler leveres med en portabel lader, er den egentlig ikke beregnet på daglig bruk.

– I utgangspunktet skal du ikke lade bilen i en vanlig stikkontakt, forklarer Haaland.

– Uansett hvilken type elbil du har, så vil stikkontakten være det svake punktet med tanke på smelting, overoppheting og jordfeil. Men har du ingen andre muligheter, skal ladingen foregå på en egen kurs med maksimalt 10 ampers effekt og bare på ett punkt.

 

Penger å spare

Kjører du mindre enn 10 mil om dagen og i bynære strøk, vil du så godt som aldri måtte trenge å bekymre deg for rekkevidden.

Selv i Norge med lave temperaturer og utfordrende kjøreforhold vil elbil være et alternativ som passer for mange.

Fortsatt er det mye å spare på bompenger og parkering, og med tanke på gjenkjøpsverdi er det stor etterspørsel etter elbiler på bruktbilmarkedet.

– Husk at valg av elbil gjør at du får lave driftskostnader på strøm og service på bilen, sier Bjørn Christian Haaland.