HVOR SKAL JEG LADE? Det selges Nissan Leaf og andre elbiler i rekordhøye volum, men utbygging av ladestrukturen henger etter. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

NAF-krav om bedre ladeplan:

– Slik blir det nok ladere når alle skal ha elbil

Politikerne har som mål at alle nye biler skal være elbiler innen 2025. Men det bygges på langt nær nok ladere, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

I går varslet Fortum at de åpner 21 hurtigladestasjoner og 33 mellomraske ladepunkt i Oslo-området.

Totalt finnes det drøyt 1600 punkter for hurtiglading i Norge i dag.

NAF mener at antallet må seksdobles innen 2026, og har presentert en sju punkts plan for å unngå at ladeproblematikken blir en flaskehals:

  • Massiv utbygging av hurtigladere, minst 1600 bare i 2019. Deretter bør det bygges 1300 hurtigladepunkter i snitt hvert år fram til 2022 og så 800 nye punkter pr år.

  • Krav om at 20 prosent av p-plassene på nybygg må settes av til ladbare kjøretøy.

  • Momsfritak på hjemmeladere.

  • Styrer i borettslag skal ikke kunne nekte beboerne å lade, uten svært god grunn. I dag gjelder dette kun sameier.

  • Storbykommunene må lære av Oslo og Trondheim, både når det gjelder omfanget av lademuligheter og støtte til byggelag/sameier.

  • En statlig styrt støtteordning for kommunene som vil hjelpe byggelag/sameier med å bygge ut ladeplasser.

  • Offentlig støtte til drift av hurtigladere.

– Det bygges for få ladere i forhold til antall elbiler som selges. Lading av elbil er i ferd med å bli en flaskehals i en ellers vellykket elbilpolitikk. Myndighetene må komme opp med en langt mer ambisiøs ladepolitikk enn det vi har sett til nå, sier fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?