SPENNENDE: – Med nye modeller og salgsmåter, tror vi Seat kommer til å bli en suksess i Norge, sier vice president marketing Wayne Anthony Griffith og den norske Seat-sjefen Tor Anton Bjørge. Foto: Rune Korsvoll

Billigere enn Skoda i norsk comeback:

Planlegger å selge Seat fra tapas-bar i Oslo

Når Seat kommer tilbake til Norge i midten av neste år, er det med nye, spennende modeller og salgsmåter vi ikke har sett tidligere. Mye vil skje på nett og bilene kan du se og kjøre dersom du tar turen til en tapas-bar i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

– Vi kjenner selvfølgelig historien til Seat i Norge. Den var ikke særlig vellykket. Derfor skal vi nå gjøre dette på en helt ny måte, sier Wayne Anthony Griffiths, som er markedsansvarlig i bilprodusenten, som har hovedkontor i Barcelona. 

– For det første kommer vi med helt nye og spennende biler som SUV-ene Ateca og Arona. Vi tror disse passer det norske markedet svært bra. Dessuten vil vi ikke bygge opp et tradisjonelt forhandlerapparat.

– Seat er et merke som tiltaler yngre kjøpere og disse går ikke til en bilforhandler. De gjør det mest på nett. Men det må også være mulig å se og prøvekjøre bilene. Å kjøpe bil er ikke det samme som å kjøpe sko på nettet, der du kan sende skoene tilbake hvis de ikke passer. Vi planlegger en spansk vri med å stille ut bilene i forbindelse med en tapas-bar eller tilsvarende i store byer som Oslo. 

Les også: Seat Ateca i Motors tøffeste vintertest

– Nøyaktig når vi er klare til å sende Seat-biler ut på norske veier igjejn, vet vi ikke. Først må datasystemene på plass og vi ser etter et sted sentralt i Oslo der vi kan bygge en tapas-bar eller tilsvarende. Trolig er vi klare i midten av neste år, sier Griffiths, som ikke vil si annet om prisen enn av den skal være konkurransedyktig mot franske, japanske og koreanske merker.

Terje Male, sjef for Møller-gruppen, som skal selge Seat sammen med VW, Audi og Skoda, sier imidlertid dette:

– Seat blir litt billigere enn Skoda. Grunnen til at jeg tror vi kan lykkes med Seat denne gang, er den nye og rimeligere måten å selge bilene på. Vi behøver rett og slett ikke å selge så mange biler for å få suksess.