Vi har kjørt bilene som skal sette Seat på kartet:
Disse bilene skal gi spansk fotfeste i Norge
Når Seat kommer tilbake til Norge, er det nye Arona og Ibiza som skal overbevise norske bilkjøpere om at spansk er bra. Vi har kjørt begge bilene og er positivt overrasket.
For mange nordmenn begrenser kjennskapene til Seat seg til kjøreturer i litt skranglete leiebiler i Spania.
Når Seat er tilbake i Norge neste år etter ti års fravær, skjer det på en måte som skal utnytte de positive opplevelsene av mat, varme og kultur som nordmenn har som turister i landet.
Men i sentrum står selvfølgelig bilene. Seat er et ungt og sporty merke. Design er den aller viktigste årsaken til at du skal velg Seat framfor søstermodeller fra VW eller Skoda, mener Seat.
Les også: Se hvordan Seat klarer Motors tøffeste vintertest
Arona blir den viktigste bilen for Norge.
Dette er en helt ny kompakt SUV på 4,14 meter som bygges på den samme plattformen som VW Polo.
Bilen kommer bare med forhjulstrekk, men har litt høyere bakkeklaring enn en vanlig småbil. Du sitter litt høyre også, med litt bedre oversikt ut.
Førsteinntrykket av bilen kan oppsummeres som følger:
Vi sitter godt og instrumenteringen er svært oversiktlig og god. Beinplassen i baksetet er relativt liten, men bagasjerommet overraskende stort til å være en småbil. Det er på 400 liter og dermed større enn i VW Golf.
Arona har alt det sikkerhetsutstyret du finner i en VW, inkludert LED hovedlys.
Kjørekomforten er også god og bilen er såpass liten at den parkerer enkelt på trange plasser.
Vi har kjørt både en 150 hesters og 115 hesters bensinutgave. Den siste med tre sylindrer som er svært energisk. Kort sagt får vi følelsen av å kjøre en VW. Det er ikke noe dårlig skussmål.
Les også: Planlegger å selge Seat fra tapas-bar i Oslo
Ibiza er den spanske utgaven av nye VW Polo. Den står ikke noe tilbake for sin tyske bror når det gjelder komfort og kjøreegenskaper.
Men hvorfor kjøpe Seat i stedet for VW?
Prisen kan være et argument.
Sjefen for Harald A. Møller, Terje Male, som importerer både Seat, VW, Audi og Skoda, fortalte motor.no på Frankfurt-utstillingen at Seat skal bli noe rimeligere enn Skoda.
Foreløpig er ikke prisene klare, men vi tror at Arona bør starte rundt 250.000 kroner.
Les også: Motor har prøvekjørt VWs lille SUV T-Roc
Oppskriften for suksess i Norge er ellers:
Seat skal ikke ha tradisjonelle bilforhandlere. Det blir for dyrt. Potensielle kjøpere skal finne alt de trenger på egne nettsider.
Den norske importøren jobber sammen med Seat for å etablere tapas-barer i de store byene, der du i tillegg til god mat kan se og prøvekjøre bilene.
Om denne oppskriften fungerer gjenstår å se. Bilene i seg selv er det ingen ting i veien med.