Skal du kjøpe bruktbil?
Se opp, dette er det første som ryker!
Elektronikken er noe av det første som ryker på nye bruktbiler. På eldre biler er det gjerne de typiske slitedelene som bremseklosser, skiver og støtdempere som først må skiftes. Hvis du kjøper bruktbil hos Bavaria, er utseendet det eneste du trenger å bry deg om.
– Det er stor forskjell på hva som ryker på gamle biler sammenlignet med nyere bruktbiler, sier Kim-Robert Enderud, ekspert på mekanisk arbeide hos Bavaria som forhandler BMW og MINI i Norge.
– På nye biler er det styreenhetene – altså elektronikken, og ledningsnettet som først går i stykker.
Grunnen er bl.a. hyppigere saltbruk om vinteren, så vi ser mange salt- og vannskader på elektronikk og ledninger etter en hard vinter, sier Enderud.
På fem-seks-sju år gamle biler er det stort sett slitedeler som for- og bakstilling og bremser som må skiftes, men Enderud erfarer at det sjelden er store feil på såpass gamle biler.
– Gamle biler har også svakheter, men det er sjelden noen store gjengangere, annet enn på slitedeler. Til gjengjeld kan det være kostbart å bytte bremser, støtdempere etc.
Dette ryker på 50.000, 100.000 og 150.000 km:
Audun Bergerud er teknisk konsulent i NAF. Han bekrefter det Enderud sier.
– De typiske slitedelene som bremseklosser og skiver er veldig utsatt for vær, vind, saltsørpe og slitasje. Men hvor lenge de holder er også avhengig av kjørestil, om du bremser mye eller lite for eksempel.
Noen kan kjøre fem-seks år før bremseklossene på bilen må byttes, andre må skifte etter bare tre år. Men dette er en reparasjon som kommer relativt tidlig på veldig mange biler, og gjerne noe av det som kommer først.
Andre reparasjoner er mer avhengig av kjørelengde, som slitte dekk, slitasje på hjuloppheng, bærekuler/endeledd som sitter i hjulopphenget, styring og støtdempere.
Kjører du pent og forsiktig på god vei, holder det lenge, men behovet for reparasjon kommer til slutt.
Når bilen har gått lenger, dukker det opp større ting som kan koste. Turboen på en dieselbil er en komponent som kan ryke fra 150.000 km og koste mellom 20.000 og 30.000 kroner.
Når du har kjørt 100.000 km dukker det opp en del vedlikeholdsreparasjoner. Da har du f.eks. oppnådd skifteintervall på registerreimen. Å skifte den kan koste fra 6.000 til 10.-12.000 kroner.
Motoren, girkassa og drivverket holder normalt veldig lenge på de fleste biler. Det er ikke sånn at det må byttes ved 200.000 km.
Men etterhvert er det mye elektronikk som følere, sensorer og styreenheter i bilene. Når dette blir gammelt, kan det føre til relativt kostbare reparasjoner.
– Men da er det snakk om litt eldre bruktbiler, og vi er oppe i 150.000 kjørte kilometer, forklarer Bergerud.
I tillegg kommer vanlig service som å bytte olje og oljefilter, air condition trenger service, filtre på luftinntaket må skiftes.
– Dette er vanlig vedlikehold som kommer på alle biler. Men på en eldre bil som har langt, må man regne med andre påkostninger enn om man kjøper en bruktbil som har gått 50.000, understreker Audun Bergerud.
Kim-Robert Enderud anbefaler deg som skal kjøpe bruktbil å la et merkeverksted sjekke bilen hvis du har mulighet til det.
På et merkeverksted vil det alltid være noen med spesialkunnskap som kan oppdage feil og mangler som ikke er så lett synlige.
– På verkstedet kan de løfte bilen og sjekke understellet. Rustne bremserør kan for eksempel være vanskelig å oppdage uten å komme til bilen på undersiden.
I tillegg vil et merkeverksted kunne sjekke hva som er lagret av feilminne. På den måten kan vi avdekke ganske mye.
– Det er blitt mye elektronikk på bilene, og feil på dette kan man ikke finne ut av uten å ha det riktige utstyret, understreker han.
På disse bilene skal du ikke finne noen skader eller defekter
– Hvis du kjøper bruktbil hos Bavaria, er utseendet det eneste du trenger å vurdere. Alt det tekniske garanterer vi for, betrygger Mats Leikfoss, bruktbilekspert hos Bavaria.
Det inkluderer alt fra bulker, utslitte dekk, servicehistorikk, drivverk, bremser og understell til DAB-radio og cruisekontroll.
Du skal ikke finne noen skader eller defekter på bilene fra Bavaria, og det gjør at Bavaria kan gi minimum 2 års garanti på bruktbiler.
– Det eneste du som kjøper må ta stilling til er om du synes det er greit med en steinsprut i panseret eller små bruksmerker - typisk ved innlastingssonen ved bakluka der folk løfter inn barnevogner, hunder og bagasje, sier Leikfoss.
Før Bavaria tar inn en bruktbil for salg, blir den taksert for å finne evt. feil og mangler som må utbedres. Det betyr at bilen er gjennom et langt løp før den godkjennes:
- Prøvekjøring
- Vask og tørk
- Sjekk av service, vognkort og tekniske data som for eksempel import
- Avdekke skader og slitasje på karosseri, felger, dekk og interiør
- Sjekk av teknisk tilstand som understell, drivverk, gir, lager, lekkasjer, bremser, foringer etc.
- Test av utstyr som luftfjæring, kabriolet, elektrisk/avtakbart hengerfeste, panoramatak, klimaanlegg etc.
- Avdekke manglende utstyr, f.eks. bagasjeromskjuler, nøkkel til hengerfeste, verktøysett o.l.
- Avdekke ukurant utstyr, f.eks. manglende DAB-radio, flate seter, rare fargekombinasjoner, SUV uten 4x4 eller hengefeste
- Trenger bilen rens utover det normale, f.eks. ved sterk lukt etter røyking, dyrehold eller fukt
- Er bilen modifisert med senkesett, flytting av varevegg, uoriginale hjul, tuning eller lignende? Er det i så fall ført inn i vognkortet?
- Sjekk av aksjoner og lese av feilminne
- Sjekk av lys, horn og batteri
- Passerer bilen PKK (periodisk kjøretøykontroll)?
- Full rens og polering
– Når man kjøper bruktbil må man være årvåken, og hvis man ikke har tilstrekkelig kunnskap, bør man finne noen som har det, legger Kim-Robert Enderud til.
– Sørg for å få framlagt all historikk på bilen. Lytt etter ulyder, og et generelt godt råd er å se om bilen er godt vedlikeholdt. Er bilen møkkete, er det mye småskader, slitasje innvendig, riper og småbulker, gir det ofte en indikasjon på at eieren ikke har tatt godt nok vare på bilen sin.
Men når kunder, venner og bekjente spør, må jeg nok si at det er tryggere å kjøpe bruktbil gjennom forhandlere som Bavaria.