Fra stor-Oslo til fjells:
Kjørte nær en million ganger til hytta
Etter mye snakk om flyskam vender blikket seg nå mot utslippene nordmenn står for ved at ni av ti velger bilen når de skal på hytta.
DETTE ER SAKEN: Elbilene øker i antall, men brukes mer i bytrafikken enn langkjøring til hytta.
Foreløpige beregninger fra Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag for Akershus fylkeskommune viser at det ble gjort rundt 865.000 bilreiser tur/retur til hytter av folk i Oslo-området i 2018.
I tillegg kommer besøk til hytter personer i dette området har lånt, ifølge Dagsavisen.
Les også: Denne bilen er årets beste bilkjøp
Begrenset kollektivtilbud
Beregningene er basert på en undersøkelse fra Norstat i oktober og november i fjor, der 1.200 hytteeiere bosatt i Oslo, Asker, Bærum, Drammen, Lier, Røyken, Ski, Ås, Oppegård, Nesodden, Frogn, Skedsmo, Lørenskog og Nittedal har svart.
Det foreligger ikke tall for hele landet.
TØI-forsker Eivind Farstad sier hytteturene helt klart at medfører utslipp av klimagasser, fordi det er lite bruk av elbil til hyttene så langt, og kollektivtilbudet er ganske begrenset.
Mellom 90 og 100 prosent velger bilen.
– Noe av problemet er at hytteeierne vil ha et fleksibelt avreisetidspunkt, de skal ha med seg bagasje, handle underveis og kanskje også plukke opp personer flere steder på vei til hytta, sier Farstad.
Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?
Ukjent belastning
Det er ikke beregnet hvor stor klimabelastningen er, men Farstad viser til en nasjonal undersøkelse om fritidsboliger med data fra 2008.
Én tredel hadde da inntil 50 kilometer reisevei til fritidsboligen, én tredel hadde mellom 51 og 150 kilometer reisevei, mens den siste tredelen hadde minst 151 kilometer reisevei fram til hytta.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) sin oversikt over bygningsmasse er det 434.809 hytter og sommerhus i Norge i 2019.
Veitrafikken i 2018 utgjorde for øvrig nesten en femdel av de samlede norske utslippene av klimagasser.
(©NTB)