Nå har Stortinget gitt grønt lys:
Starter pilot-testing med selvkjørende busser i 2018
Acando og Bertel O. Steen skal starte utprøving av selvkjørende busser i flere av Norges største byer i 2018.
– Framtidens transportmidler vil gjøre hverdagen enklere for folk flest. Det er ingen tvil om at vi står overfor en revolusjon når det kommer til kollektivtransport. Allerede har vi sett uttesting av selvkjørende små minibusser en rekke steder rundt i landet, innenfor begrensede rammer. Nå har vi fremmet en lov som i større grad gjør det mulig med utprøving av selvkjørende kjøretøy, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Stortinget vedtok tirsdag en lov som åpner for tester med selvkjøring fra 1. januar.
Les også: Transportrevolusjonen vil endre våre liv
Acando og Bertel O. Steen har de siste to årene prosjektert og gjennomført demonstrasjoner av selvkjørende minibuss i hele Norge, og over 15 000 personer har til nå prøvekjørt bussen.
– Frem til nå har Acando gjennomført demonstrasjoner på avgrensede områder, men nå kan vi endelig få testet de selvkjørende minibussene på konkrete, operative ruter. Vi planlegger nå, sammen med Bertel O. Steen, piloter i flere av Norges største byer, sier Sven Ivar Mørch, administrerende direktør i Acando Norge.
Selskapene ser en lang rekke mulige bruksområder for slike busser, ikke minst knyttet til bolig- og næringseiendommer som ligger utenfor bysentraene og kanskje et stykke fra nærmeste kollektivknutepunkt.
– De kan bli mer attraktive områder dersom selvkjørende minibusser kan knyttes sammen med det eksisterende kollektivnettet. Med et mer effektivt, sømløst kollektivsystem og selvkjørende busser kan du lettere forflytte deg fra forstedene og inn til sentrum.
– Med nytt lovverk på plass er det naturlig at prosjekter videreføres, og vi ønsker også nye kommuner velkommen til å utforske mulighetene for selvkjørende minibusser som en del av kollektivtilbudet. Mange byer utreder i disse dager nye jernbanestasjoner og knutepunkter. Nå kan selvkjørende shuttlebusser være med å gjøre beslutningene enda bedre, sier Sven Ivar Mørch.
Les også: «Selvkjørende biler har mange negative konsekvenser for samfunnet»