På norske veier
Så mye bruker bilene i virkeligheten
Norske bileiere opplever at det er umulig å få bilen til å gå så billig som det bilprodusentene påstår i sine skryte-tall. I sine vinter-tester har Motor vist at biler med oppgitt forbruk på 0,5 liter på mila, ofte bruker 0,8 på norske veier. Her kan du se hva bilene egentlig bruker på norske veier.
Slik "jukser" bilprodusentene seg til lavt forbruk
Nå vil EU å innføre nye regler for testing av forbruk og utslipp, slik at tallene stemmer bedre med virkeligheten. Planen er å innføre tester både på landevei og i laboratorium i 2017. I dag kjøres målingene, som ligger til grunn for bilfabrikkenes ”offisielle” EU-tallene for forbruk, CO2- og NOx-utslipp, på en rullende landevei i laboratorium. De kjøres etter den såkalte NEDC-syklusen (New European Driving Cycle), som inneholder fire kilometer bykjøring og sju kilometer landeveiskjøring under svært gunstige forhold. I tillegg har bilprodusentene en del triks som gjør at forbrukstallene kuttes ytterligere. Det viser en studie gjennomført av den Brussel-baserte organisasjonen Transport & Environment. Triksene omfatter alt fra at bilen bare kjører på flat ”vei”, at temperaturen er opp til +29 grader og at klimaanlegg og vifte ikke brukes.
I motsetning til VWs dieseljuks, der det har vært installert programvare som bevisst manipulerte målingene, er ingen av disse triksene direkte ulovlige i henhold til dagens regelverk. Men det er disse måtene å trikse på som EU nå vil forsøke å komme til livs med nye måter å teste forbruket på.
At produsentenes tall stemmer dårlig med virkeligheten, spesielt her i Norge når det er snakk om kjøring på vinterføre, viser Motors egen test av forbruket på de bilene som hvert år er med i vår store vintertest. Den kjøres etter den samme syklusen som EU-testen, men i minus sju grader. Biler som er oppgitt med et forbruk på under 0,5 liter på mila, bruker ofte både 0,7 og 0,8 liter på mila i virkelig kjøring. Noen, som Nissan Note brukte dobbelte så mye som det Nissan skryter av i testen av 2014-modeller. Også CO2-utslippet og utslippene av NOx fra dieselbiler blir tilsvarende høyere.
DET VIRKELIGE FORBRUKET
Lexus IS 300 hybrid 0,56 (0,43)
Honda CR-V 1,6 D 0,63 (0,45)
Suzuki S-Cross 1,6 CVT 0,71 (0,57)
Nissan Note 1,5 dCi 0,72 (0,36)
Citroen C4 Picasso HDi 0,74 (0,42)
Skoda Octavia 1,4 TSI 0,74 (0,53)
BMW 318 GT D aut. 0,76 (0,45)
Mazda 3 2,0 0,77 (0,51)
Renault Captur TCe 0,77 (0,49)
Toyota Corolla 1,6 0,78 (0,61)
Opel Adam 1,4 0,81 (0,51)
Peugeot 308 1,2 0,87 (0,49)
Mercedes CLA 200 aut. 0,88 (0,52)
Kia Carens 1,6 0,92 (0,64)
Tallene viser vår måling av bilenes forbruk med varm motor i minus sju grader etter samme EU-syklus for blandet forbruk som produsentene bruker. Bilene er 2014-modeller. Fabrikktall i parentes.