TRILLINGER: Seat Mii Electric er den rimeligste av de tre elektriske småbilene som nå kommer fra Volkswagen-konsernet.

Vi har prøvekjørt SEAT Mii Electric:

Rimelig, elektrisk bybil – som ventet

MADRID (Motor): Seats første elbil er akkurat det du forventer: Rimelig, enkel og praktisk.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Med den nye elbilen Seat Mii Electric har Volkswagen tre nesten identiske modeller fra tre ulike merker: VW e-up!, Skoda Citigo-e og altså Seat Mii. 

Det er rushtid i Madrid. I Calle de Velázquez begynner de fem feltene å fylles opp, og det er trangt om plassen. Busser, taxier, mopeder, varebiler og privatbiler i et vakkert kaos som du forventer fra spanske storbyer.

Har du kjørt bil i Spania, kan du reglene.

Her er det den tøffeste og kjappestes rett. 

Filene flyter i hverandre i det jeg kjører inn i en rundkjøring med syv felt. Jeg ligger i feil fil. Jeg ligger innerst i det jeg forstår at min avkjørsel nærmer seg.

Jeg sitter i Seats første elbil, Mii Electric, og forstår raskt hvorfor dette selges inn som den ultimate elektriske bybilen.

Det hjelper å kjøre en bil som smetter elegant mellom de trangeste luker, responderer umiddelbart på gasspedalen og svinger lett rundt de krappeste, trange hjørner.

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

Første elbil fra Seat

Vi i Motor har vært i Madrid for å prøvekjøre Seat Mii Electric.

Dette er den første av tre nærmest identiske elbil-modeller fra VAG-konsernet. Modellene bygger på allerede eksisterende Volkswagen Up, men med vesentlige oppgraderinger.

Seat-modellen kalles Mii electric, Volkswagen beholder navnet e-up! og Skoda skal lansere Citigo-e.

Mii Electric blir den billigste av de tre modellene. Den blir også blant de aller rimeligste elbilene på markedet når den kommer neste vår.

De nærmeste konkurrentene er Citroën C-Zero som gir 150 km rekkevidde (NECD) for 129.000 kroner, mens siste generasjon Renault Zoe gir 390 km rekkevidde for 249.000 kroner – for å nevne noen.

Les også: Her er bilen som vinner suverent i ladekøen

KARTLESER: Mobiltelefonen din gjør nytte som navigasjonsløsning på denne bilen.

Rimelig og sparsommelig

Det er viktig å ha nettopp prisen i tankene når du vurderer denne elbilen. Du får ikke i pose og sekk, men får kanskje akkurat det du trenger.

Her får du 260 km rekkevidde for 179.000 kr. Eller hvis du var en av de heldige som skaffet deg et abonnement på bilen, koster den fra 1967 kroner pr måned.

Det er billig.

Men det betyr også at modellen er ganske sparsommelig utstyrt, for å holde prisen nede.

Du får akkurat det du trenger av komfort og førerstøttesystemer.

Du får cruise control, men den er ikke adaptiv.

Bilen hurtiglader, men kun med 40 kW som betyr at det tar en time å lade til 80%.

Dette er først og fremst et praktisk transportmiddel for pendling eller bykjøring. Med en rekkevidde på 260 km dekker Mii de fleste turer i hverdagen.

Les også: Honda e kommer til sommeren

STORSTUA: Mii Electric oppleves romsligere innvendig enn størrelsen tilsier

Komfortabel og enkel

På prøvekjøringer som dette får man ikke mange timene bak rattet, men nok til at vi kan få et førsteinntrykk av bilen. Og førsteintrykket lover godt.

Vi kjørte en test-rute på rundt 8 mil på motorveier og landeveier rundt Madrid, for så å kjøre rundt i bysentrum.

Bilen har tre kjøremodus, normal, eco og eco +. Regenerering skrur du på ved å dra girspaken i B (brake).

Totalt har du fire nivåer for regenerering, og på det høyeste nivået oppleves bilen som en en-pedals bil.

Vi registrerte et forbruk på 12,8 kWh/mil på test-turen. Da er det også greit å merke seg at vi testet både akselerasjon (ved flere anledninger) og ulike kjøremoduser om hverandre.

Les også: California tar en Støre på luksus-elbilene

Romslig og minimalistisk

Mii Electric oppleves romsligere innvendig enn størrelsen tilsier. Du har 251 L bagasjerom eller 923 L hvis du slår ned baksetene.

Infotainmentsystemet er minimalistisk, og skjermen er noe av det minste jeg har sett på nyere biler. Seat har løst det med en smart utvidelse på oversiden hvor du kan plassere telefonen, koble den til bilen og lade den samtidig.

Med appen Drive Mii fungerer telefonen som kjørecomputeren, og gir informasjon om batteritilstand og forbruk.

Appen brukes også som navigasjon (kun fra A til B, ikke via spesifikke punkter) og forvarming av bilen.

Men, du må passe på at du har en telefon av “normal” størrelse. Undertegnedes Huawei P20 Pro (samme størrelse som Iphone X) fikk ikke plass i holderen.

Les også: – Å kjøpe elbil er det viktigste du kan gjøre for å få ned klimautslippene, sier Erna

Urbant alibi

Tilbake i Madrids gater begynner jeg å bli varm i trøya.

Jeg kommer meg ut av rundkjøringen på riktig avkjørsel uten å ha tutet en eneste gang (jeg er da norsk), men med litt høyere puls enn vanlig.

Jeg kjører tilbake på Calle de Velázquez og parkerer bilen langs fortauskanten.

Foran meg står så en elektrisk sparkesykkel med hjelm hengende på styret. Seat sin el-spaskesykkel. Jeg får tilbud om å fortsette å utforske Madrids gater på to hjul, for Seat selger seg tross alt inn som det urbane merket i VAG som skal være pioneren på ny og elektrisk mobilitet.

Jeg takker nei for denne gang. Jeg trenger å få ned hjerterytmen etter noen timer i spansk rushtid.

Kanskje til våren.